Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41020
Title: Invloed van een gemengde methode van formatieve en summatieve evaluatie op studieresultaten en studiemotivatie. Een praktijkgericht onderzoek
Authors: Verkempinck, Robin
Advisors: EMMERS, Elke
STRUYVEN, Katrien
Issue Date: 2023
Publisher: UHasselt
Abstract: Het doel van deze studie is om na te gaan of een nieuwe evaluatiemethode met een mengvorm van formatief en summatief evalueren, de gemengde evaluatiemethode (GEM), de studieresultaten en studiemotivatie van de leerlingen positief kunnen bevorderen. Verder wordt ook de perceptie van leerlingen over de nieuwe evaluatiemethode nagegaan. Data werden enerzijds verzameld door een kwantitatieve analyse waarbij we de berekening van de schoolresultaten volgens de klassieke (KEM) en de gemengde evaluatiemethode (GEM) met elkaar vergelijken. Met een vragenlijst met gesloten en open vragen werd anderzijds de perceptie van de leerlingen over de gemengde evaluatiemethode onderzocht. Resultaten van de vergelijkende studie van de schoolresultaten tonen aan dat met de gemengde evaluatiemethode de studieresultaten van de leerlingen significant hoger liggen dan bij de klassieke evaluatiemethode. De vragenlijst toont een algemene voorkeur voor de gemengde evaluatiemethode aan bij de leerlingen. Leerlingen geven aan dat door de gemengde evaluatiemethode hun studiemotivatie en inzet verbeterden. Op basis van deze bevindingen wordt er in kader van innovatie en ontwikkeling van de praktijk naar het schoolbestuur de aanbeveling gedaan om in de toekomst te blijven evalueren met de nieuwe gemengde evaluatiemethode en deze methode mogelijks uit te breiden naar andere wetenschapsvakken in de derde graad dubbele finaliteit.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/41020
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d9c7119e-f88f-4eea-8aa3-204f7979210b.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.