Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41050
Title: Bewegend leren in de praktijk: de rol van de schoolomgeving
Authors: Goossens, Stephanie 
Advisors: STEVENS, Ruth
Issue Date: 2023
Publisher: tUL
Abstract: Er zijn reeds meerdere onderzoeken gedaan rond Embodied cognition, de samenwerking tussen de hersenen en het lichaam, waarin aangetoond wordt dat fysieke activiteit positieve fysiologische effecten heeft. In deze studies wordt er weinig tot geen verband gelegd met de ruimte. Het doel van dit onderzoek is nagaan of de ruimtelijke omgeving in een school invloed heeft op het bewegend leren. De huidige studie toont aan dat ruimte eigenschappen zoals oppervlakte, akoestiek en lichtinval een belangrijke rol spelen. Anderzijds heeft het geluid, geproduceerd door het gekozen materiaal, een invloed. Tenslotte bepaalt de inrichting van de lokalen welke vormen van bewegend leren het meest geschikt zijn, waarbij een flexibele indeling de voorkeur geniet. Aan de hand van deze parameters, werd een leidraad opgesteld voor leerkrachten. Deze fiche kan gebruikt worden om de meest geschikte vorm van beweging te bepalen, rekening houdend met de gevonden belangrijke parameters in deze studie. Verschillende parameters binnen de ruimtelijke (school)omgeving hebben invloed op de leerwinst die men kan bekomen wanneer men aan bewegend leren doet. De effectieve invloed van de materialen en de ruimtelijke omgeving op de leerprestaties moet nog in kaart gebracht worden bij toekomstige onderzoeken.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/41050
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
b222a184-7a54-4411-a01b-8f3de003f20e.pdf61.18 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.