Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41220
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLAMBRECHTS, Frank
dc.contributor.authorGrutman, Maxime
dc.date.accessioned2023-09-21T07:49:57Z-
dc.date.available2023-09-21T07:49:57Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41220-
dc.description.abstractDeze masterproef onderzoekt hoe ambachtelijke familiebedrijven diversificatie als innovatiestrategie benaderen en integreren, met aandacht voor traditionele waarden en innovatie. Onderzoek werd uitgevoerd in de bier- en stokerijsector, via een meervoudige casestudie met vier brouwerijen en een stokerij. Deze zijn elk over meerdere generaties familiaal beheerd. Economische drijfveren, waardecreatie en risicospreiding, samen met het behoud van concurrentievoordeel, kunnen leiden tot succesvolle diversificatie als innovatiestrategie. De studie behandelt productdiversificatie, diversificatie in ondernemingsactiviteiten en geografische diversificatie, waarbij blijkt dat traditie vaak dient als versterkende factor, en dus een belangrijke rol kan spelen bij zowel innovatie als diversificatie. Familiebetrokkenheid en het handhaven van waarden stimuleren innovatie en eenheid binnen het bedrijf. Opmerkelijk is dat de focus op de kernactiviteiten niet verzwakt, in tegenstelling tot wat in de literatuur beweerd wordt. De unieke aard van ambachtelijke familiebedrijven heeft dus eerder een innovatief dan een oubollig en conservatief karakter. Het onderzoek heeft als doel zowel bij te dragen aan het academisch gegeven als aan de praktijk, bij het bevorderen van duurzaam succes in ambachtelijke familiebedrijven door middel van diversificatie als innovatiestrategie.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleProductinnovatie in ambachtelijke ondernemende families door diversificatie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-innovatie en ondernemerschap
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationGrutman, Maxime (2023) Productinnovatie in ambachtelijke ondernemende families door diversificatie.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorGrutman, Maxime-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4b615609-463a-4eac-84e5-12fef072372f.pdf880.68 kBAdobe PDFView/Open
2fdaed76-28b4-4414-a21e-53a09815f608.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.