Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41330
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAERTS, Kris
dc.contributor.authorDuyver, Arne
dc.date.accessioned2023-09-21T07:51:59Z-
dc.date.available2023-09-21T07:51:59Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41330-
dc.description.abstractSoftware-ingenieursexperten geven aan dat creativiteit belangrijk is om te excelleren als softwareontwikkelaar. Toch wordt in programmeeropleidingen relatief weinig aandacht besteed aan creativiteit in vergelijking met het aanbod aan technische cursussen. Naar aanleiding van dit verschil, wordt in deze scriptie onderzocht of de creativiteit van studenten verhoogd kan worden. Specifiek werd voor de gezamenlijke opleiding industriële ingenieurswetenschappen (IIW) van UHasselt en KU Leuven nagegaan of een interdisciplinair (opleidingsoverschrijvend) project meer stimulerend of efficiënter werkt dan traditionele opdrachten op gebied van creativiteit bij programmeeropdrachten. De creativiteit van zowel het proces als van het eindproduct werden onderzocht. IIW-studenten van het tweede bachelorjaar elektronica-ICT en informatica werkten samen met studenten visueel design om een creative coding dagproject uit te werken in de online programmeeromgeving p5.js. 39 studenten werden willekeurig gekoppeld en verdeeld in drie categorieën: IIW+Design (18), IIW+IIW (10), Design+Design (11). Daarna werden aan de hand van de Consesual Assessment Technique (CAT), de Creative Program Problem Solving Test (CPPST) en interviews de projecten en ervaringen van de testgroep vergeleken met die van de controlegroepen. Uit de resultaten blijkt dat sommige componenten van creativiteit verhogen (Interaction), maar andere verlagen (Ability, Mindset). Interventies over een langere tijdspanne kunnen hier in vervolgonderzoek meer licht op werpen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe invloed van interdisciplinaire samenwerking tussen software-ingenieur- en designstudenten op de creativiteit
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationDuyver, Arne (2022) De invloed van interdisciplinaire samenwerking tussen software-ingenieur- en designstudenten op de creativiteit.-
item.contributorDuyver, Arne-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1bf316c7-feab-4a8c-a68d-631a423f325e.pdf18.79 MBAdobe PDFView/Open
f528469b-e005-43a6-b414-a63bfc62b4a8.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.