Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/41370
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | DAENEN, Michael | |
dc.contributor.author | Maes, Daan | |
dc.contributor.author | Briers, Robbe | |
dc.date.accessioned | 2023-09-21T07:52:15Z | - |
dc.date.available | 2023-09-21T07:52:15Z | - |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/41370 | - |
dc.description.abstract | Door de invoering van elektrische voertuigen wordt de mogelijkheid om zonnepanelen (PV) op de carrosserie te integreren interessant. De gebruikte materialen in voertuigge ̈ıntegreerde zonnepan- elen (VIPV) moeten licht zijn om het gewicht van de auto te minimaliseren. Een nadeel van deze lichtgewichte panelen is dat de slagvastheid laag is in vergelijking met traditionele PV. In deze masterthesis wordt het gedrag onder impact van koolstof- en glasvezelversterk polypropyleen (CFPP & GFPP) onderzocht door middel van eindige elementen simulaties en experimentele tests. CFPP- en GFPP-stackups werden gelamineerd met unidirectionele tapes. Om de materiaaleigen- schappen van de laminaten te bepalen, werden buigtesten volgens de ISO-14125 norm uitgevoerd en gesimuleerd met Ansys Composite Preprocessor (ACP). Een impactopstelling, waarbij een stalen kogel van 40 mm van verstelbare hoogte valt, werd ontworpen en gebruikt om de slag- vastheid van meerdere stacks van CFPP en GFPP te evalueren. De gemeten doorbuiging is gesimuleerd met behulp van een equivalent eenlaags model (ESL) en experimenteel gemeten met behulp van een lasertriangulatiesensor. Er is vastgesteld dat een lineair elastisch model de buigtests voor CFPP en GFPP kan simuleren met een maximale fout van 10%. CFPP vertoonde de beste slagvastheid, en de doorbuiging werd gemodelleerd met een maximale fout van 13%. De metingen van verschillende stackups met encapsulant en frontsheet tonen aan dat de backsheet verantwoordelijk is voor de slagvastheid van lichtgewicht PV. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Simulating and testing the effect of layer build-up on impact resistance of the backsheet for lightweight PV-applications | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fullcitation | Maes, Daan & Briers, Robbe (2023) Simulating and testing the effect of layer build-up on impact resistance of the backsheet for lightweight PV-applications. | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Maes, Daan | - |
item.contributor | Briers, Robbe | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3fbaf4ec-4950-4bd6-8ce4-fbf1280b7659.pdf | 62.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
3dc0adbb-bd8d-49a2-858e-1a3ca31614a2.pdf | 775.31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.