Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41874
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDECABOOTER, Iris-
dc.contributor.authorWarmoes, Ariadne-
dc.contributor.authorConsuegra, Els-
dc.contributor.authorVan Gasse, Roos-
dc.contributor.authorSTRUYVEN, Katrien-
dc.date.accessioned2023-11-24T10:50:23Z-
dc.date.available2023-11-24T10:50:23Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2023-11-22T14:54:45Z-
dc.identifier.citationVelon-Velov congres, Brugge, Belgium, 17-19/3/2022-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41874-
dc.description.abstractAfgelopen jaren is de beschikbaarheid en het gebruik van data in het onderwijs sterk toegenomen. Steeds meer schoolteams gaan ook met deze data aan de slag om de kwaliteit van hun school- en klaspraktijken te verbeteren en hierdoor stijgen de leerprestaties van leerlingen ook (Schildkamp, 2019; Schildkamp et al., 2013; Prenger & Schildkamp, 2018). Onderzoek toont echter aan dat schoolteams niet goed weten hoe ze op een effectieve manier gebruik kunnen maken van deze veelheid aan data. Leerkrachten gebruiken data niet op een manier dat leidt tot verandering of bijsturingen van de klaspraktijken (Marsh, Bertrand & Huguet, 2015). Ze bezitten namelijk niet de nodige vaardigheden zoals het formuleren van vragen, het analyseren en interpreteren van data alsook het uitvoeren van acties (Cosner, 2012; Heritage et al., 2009; Marsh et al., 2006; Oláh et al., 2010; Young, 2006; Goertz et al., 2009). Begeleiding en ondersteuning van schoolteams hierin is dus zeer belangrijk. Deze ondersteuning kan de vorm aannemen van een data coach. Data coaches lijken één van de faciliterende factoren die het gebruik van data door leerkrachten stimuleert en hen ook meer vaardig maakt in het nemen van beslissingen en acties op basis van de beschikbare data (Lachat et al., 2006; Marsh, 2012; Marsh et al., 2006; Marsh et al., 2010). Het belang van een data coach is onderzocht in de literatuur maar het is echter nog onduidelijk hoe deze rol er in de praktijk uitziet. Dit onderzoek biedt hier een antwoord op door een systematische literatuurreview uit te voeren in combinatie met de afname van verschillende expert-interviews. Het doel van de systematische literatuurreview is om een goed beeld te verkrijgen van hoe deze rol er in praktijk uitziet, hoe deze data coaches opgeleid worden en hoe de samenwerking met de schoolleider verloopt. De interviews focussen op hoe de rol van data coaches eruitziet in verschillende, door de experten onderzochte of ontwikkelde, internationale professionaliseringsinitiatieven die specifiek gericht waren op het gebruik van data. De resultaten tonen aan dat de invulling van data coaches verschillend is in de praktijk, maar er zijn ook gelijkenissen. Een aantal data coach profielen zullen toegelicht worden. De data coach is van belang bij de begeleiding en ondersteuning van leerkrachten in het gebruik van data. Mogelijks is er ook een rol weggelegd voor de lerarenopleiding om toekomstige leraren voor te bereiden op het gebruik van data in school- en klaspraktijken of het verwerven van data coachvaardigheden.-
dc.language.isonl-
dc.titleDe data coach in actie: een internationaal verkennend onderzoek naar de verschillende activiteiten, taken en rollen-
dc.typeConference Material-
local.bibliographicCitation.conferencedate17-19/3/2022-
local.bibliographicCitation.conferencenameVelon-Velov congres-
local.bibliographicCitation.conferenceplaceBrugge, Belgium-
local.bibliographicCitation.jcatC2-
dc.relation.referencesCosner, S. (2012). Leading the on-going development of collaborative data practices: Advancing a schema for diagnosis and intervention. Leadership and Policy in Schools, 11(1), 26-65. DOI: 10.1080/15700763.2011.577926 Goertz, M. E., Oláh, L. N., & Riggan, M. (2009). From testing to teaching: The use of interim assessments in classroom instruction. CPRE Research Reports. DOI:10.12698/CPRE.2009.RR65 Heritage, M., Kim, J., Vendlinski, T., & Herman, J. (2009). From evidence to action: A seamless process in formative assessment? Educational Measurement: Issues and Practice, 28(3), 24-31. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2009.00151.x Lachat, M. A., Williams, M., & Smith, S.C. (2006). Making sense of all your data, Principal leadership, 7(2), 16-21. Mandinach, E. B., & Schildkamp, K. (2021). Misconceptions about data-based decision making in education: An exploration of the literature. Studies in Educational Evaluation, 69, 100842. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100842 Marsh, J.A., Pane, J.F., & Hamilton, L.S. (2006). Making sense of data driven decision making in education: Evidence from recent RAND research, Santa Monica, CA: RAND Corporation. https://doi.org/10.7249/OP170 Marsh, J. A., McCombs, J.S., & Martorell, F. (2010). How instructional coaches support data-driven decision making, Educational Policy, 24(6), 872-907. https://doi.org/10.1177/0895904809341467 Marsh, J. (2012). Interventions Promoting Educators’ Use of Data: Research Insights and Gaps. Teachers College Record, 114(11), 1-48. https://doi.org/10.1177/016146811211401106 Marsh, J.A., Bertrand, M., & Huguet, A. (2015). Using data to alter instructional practice: the mediating role of coaches and professional learning communities, Teachers College Record, 117(4), 1-40. https://doi.org/10.1177/016146811511700411 Oláh, L. N., Lawrence, N. R., & Riggan, M. (2010). Learning to learn from benchmark assessment data: How teachers analyze results. Peabody Journal of Education, 85(2), 226-245. DOI: 10.1080/01619561003688688 Prenger, R. & Schildkamp, K. (2018) Data-based decision making for teacher and student learning: a psychological perspective on the role of the teacher, Educational Psychology, 38(6), 734-752, DOI: 10.1080/01443410.2018.1426834 Schildkamp, K., Lai, M. K., & Earl, L. (2013). Data-based decision making in education. Dordrecht: Springer. Schildkamp, K. (2019). Data-based decision-making for school improvement: Research insights and gaps, Educational Research, 61(11), 1-17. DOI: 10.1080/00131881.2019.1625716 Young, V.M. (2006). Teachers' use of data: loose coupling, agenda setting, and team norms, American Journal of Education, 112, 521 - 548. DOI: 10.1086/505058-
local.type.specifiedConference Material - Abstract-
local.uhasselt.internationalno-
item.fullcitationDECABOOTER, Iris; Warmoes, Ariadne; Consuegra, Els; Van Gasse, Roos & STRUYVEN, Katrien (2022) De data coach in actie: een internationaal verkennend onderzoek naar de verschillende activiteiten, taken en rollen. In: Velon-Velov congres, Brugge, Belgium, 17-19/3/2022.-
item.contributorDECABOOTER, Iris-
item.contributorWarmoes, Ariadne-
item.contributorConsuegra, Els-
item.contributorVan Gasse, Roos-
item.contributorSTRUYVEN, Katrien-
item.fulltextNo Fulltext-
item.accessRightsClosed Access-
Appears in Collections:Research publications
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.