Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41974
Title: Autism and transportation: exploring experiences, viewpoints, and participation among autistic individuals and their caretakers
Authors: DIRIX, Hélène 
Advisors: Brijs, Kris
Ross, Veerle
Issue Date: 2023
Abstract: Autisme is een veelvoorkomende neurologische aandoening die bij ongeveer 1 op de 100 mensen wereldwijd wordt gediagnosticeerd. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden op het gebied van sociale interactie, communicatie en de aanwezigheid van repetitief gedrag. Deze symptomen bestaan op een spectrum, wat betekent dat elke persoon met autisme een unieke set van symptomen vertoont met variërende mate van intensiteit, wat bijdraagt aan de diversiteit binnen de aandoening. Vanwege deze kenmerkende eigenschappen ondervinden autistische individuen van jongs af aan moeilijkheden in verschillende essentiële aspecten van het dagelijks leven, zoals zelfzorg, sociale interacties, werk en transport. De beschikbaarheid van veilig, toegankelijk en comfortabel transport heeft echter een diepgaande invloed op het algehele welzijn van een individu, wat het belang benadrukt van het waarborgen van universele toegang. Met de hoofdstukken in deze scriptie beoogden we een bijdrage te leveren aan een meer omvattend begrip van de relatie tussen autisme en transport binnen verschillende doelgroepen, waaronder autistische kinderen, verzorgers van autistische kinderen en autistische volwassenen. Bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen en het streven naar verbetering van het algehele welzijn, moeten twee cruciale factoren in overweging worden genomen: het gedrag van een specifieke groep en hun omgeving. In deze dissertatie wordt dit maatschappelijke probleem gedefinieerd als de ontoegankelijkheid, het gebrek aan veiligheid en het ongemak dat autistische individuen ervaren met transport. Om zinvolle verandering teweeg te brengen en op maat gemaakte ondersteuning te bieden die aansluit bij de unieke behoeften van individuen, is het essentieel om de onderliggende psychosociale factoren te onderzoeken die bijdragen aan dit probleem. Deze aanpak stelt ons in staat om interventies en beleid te ontwikkelen die gewenst gedrag aanmoedigen en tegelijkertijd rekening houden met individuele en omgevingsvoorkeuren. Bovendien legt het de basis voor het identificeren van gebieden die verder onderzoek nodig hebben. In deze dissertatie wordt het Capability, Opportunity, Motivation - Behavior (COM-B) model gebruikt om de onderliggende determinanten te verkennen en te identificeren die de toegankelijkheid, veiligheid en comfortabel transport voor autistische individuen beïnvloeden. Volgens het COM-B-model ontstaat gedrag uit de wisselwerking van drie fundamentele componenten: Capability, Opportunity en Motivation. Door een analyse van deze determinanten en hun interacties kunnen we de dynamiek tussen verschillende concepten in kaart brengen en gewenst gedrag faciliteren. Kortom, om ervoor te zorgen dat autistische individuen zich veilig, gemakkelijk en comfortabel kunnen verplaatsen, is het van cruciaal belang om de onderliggende factoren te identificeren die deze situatie zowel positief als negatief beïnvloeden. Deze inzichten kunnen op hun beurt dan toekomstig(e) onderzoek en interventies sturen. Deze scriptie omvat vijf empirische hoofdstukken die het levenspad van een persoon volgen. De eerste twee hoofdstukken richten zich op kinderen en hun verzorgers. Het daaropvolgende hoofdstuk verschuift naar de periode van het behalen van een rijbewijs. Tot slot worden de ervaringen van autistische volwassenen tijdens het autorijden en het gebruik van het openbaar busvervoer in kaart gebracht. In Hoofdstuk 1 voerden we een kwantitatief verkennend onderzoek uit om de gevarenperceptievaardigheden van mannelijke autistische jonge adolescenten in Jakarta, Indonesië te verkennen. Het doel van de studie was om te onderzoeken in hoeverre autistische jonge adolescenten verschilden van hun niet-autistische leeftijdsgenoten wat betreft het herkennen van gevaren, reactietijden en inschattingen van het gevaarniveau. Twintig autistische en vierendertig nietautistische deelnemers werden gerekruteerd. Ze vulden allen een online vragenlijst in, bestaande uit drie secties: demografische gegevens, reisgedrag en een gevarenperceptietest. Deze test omvatte twintig foto's, met vijf foto's in elk van de volgende categorieën: gedragsvoorspelling gevaren (BP), omgevingsvoorspelling gevaren (EP), verdeelde en gefocuste aandacht gevaren (DF) en foto's zonder gevaren. Deelnemers moesten identificeren waar gevaarlijke situaties konden ontstaan in de situaties afgebeeld op deze foto's. Tevens moesten ze ook het gevaarniveau van elke situatie beoordelen. Reactietijden en het aantal correcte antwoorden werden geregistreerd. De bevindingen onthulden verschillen in reisgedrag tussen de twee groepen; bijvoorbeeld, autistische deelnemers wandelen vaker voor discretionaire en recreatieve activiteiten in vergelijking met hun niet-autistische leeftijdsgenoten. Wat betreft de prestaties op de test hadden autistische jonge adolescenten significant minder correcte antwoorden in de BP en DF categorieën. Bovendien waren hun reactietijden slechter voor de BP, EP en DF categorieën. Er werden geen significante verschillen waargenomen in de categorie zonder gevaren. Tevens werden er geen substantiële verschillen gevonden in de inschatting van het gevaarniveau in alle categorieën. De belangrijkste onderliggende determinanten die aan deze studie konden worden gekoppeld en die van invloed waren op de vaardigheden voor het waarnemen van gevaren van autistische jonge adolescenten waren: kennis, cognitieve vaardigheden, aandacht en sociale steun. In Hoofdstuk 2 werd een kwantitatieve verkennende studie uitgevoerd die zich richtte op de perceptie van moeders omtrent de gevarenperceptievaardigheden van hun mannelijke autistische kinderen. Voortbouwend op het onderzoek uit Hoofdstuk 1, onderzocht deze studie specifiek hoe moeders de vaardigheden van hun autistische kinderen wat betreft het waarnemen van gevaren beoordeelden met betrekking tot hun prestaties en in vergelijking met een controlegroep. Daarnaast werd de relatie tussen de percepties van ouders en de daadwerkelijke gevarenperceptievaardigheden van hun kinderen onderzocht. Twintig moeders namen deel aan deze studie en kregen dezelfde reeks foto’s te zien die ook waren gebruikt in de gevarenperceptietest die hun kinderen hadden afgelegd. Daarna werd een vragenlijst afgenomen om de percepties van moeders over de prestaties van hun kinderen te onderzoeken. De resultaten toonden aan dat vijfenzestig procent van alle ouders bezorgdheid uitte over de huidige gevarenperceptievaardigheden van hun kinderen, terwijl slechts vijfendertig procent bezorgdheid uitte over de toekomstige vaardigheden van hun kinderen. Bovendien geloofde vijfentachtig procent dat gevarenperceptievaardigheden in de toekomst belangrijk zouden zijn, in vergelijking met zeventig procent die geloofde dat deze momenteel belangrijk waren. Wat betreft de nauwkeurigheid van de voorspelling van de ouders werden er geen significante verschillen gevonden tussen hun voorspellingen en het aantal correcte antwoorden van hun kinderen en de prestaties van hun kinderen in vergelijking met de controlegroep. Ouders onderschatten echter consequent de reactietijden van hun kinderen. Verschillende factoren werden geassocieerd met een verminderde kans dat ouders de gevarenperceptievaardigheden van hun kinderen overschatten. Deze factoren omvatten het aantal dagen dat de auto wordt gebruikt per week, sporadisch autogebruik, het gebruik van een motorfiets voor discretionaire activiteiten, het aantal juiste antwoorden op de test en de reactietijd. Omgekeerd werden het toegenomen gebruik van een auto voor discretionaire activiteiten en het hebben van een oudere niet-autistische broer of zus gekoppeld aan een verminderde voorspellingsnauwkeurigheid. De belangrijkste onderliggende determinanten die aan deze studie konden worden gekoppeld en die van invloed waren op de percepties van moeders waren: beoordeling van vaardigheden, omgevingsmiddelen, sociale steun en ervaren competentie. In Hoofdstuk 3 werd een kwantitatieve verkennende studie uitgevoerd om de ervaringen van autistische bestuurders in België met de theoretische en praktische examenmomenten (i.e., voor het behalen van een rijbewijs) te onderzoeken. Deelnemers vulden een vragenlijst in om inzicht te geven in hun ervaringen en voorbereidingen voor deze examens. De bevindingen toonden aan dat ongeveer vijfentwintig procent van de deelnemers de theorie-examens als uitdagend ervaarden, waarbij ongeveer vijfendertig procent professionele hulp zocht bij de voorbereiding. Voor het praktijkexamen stegen deze percentages tot vijftig procent en zestig procent, respectievelijk. Tijdsdruk en de formulering van vragen werden vaak genoemd als problemen bij het theoretische examen. Ongeveer de helft van de deelnemers had communicatieproblemen met de examinatoren, terwijl meer dan zestig procent onvoorspelbaarheid ervaarde tijdens het praktijkexamen. Er werd vastgesteld dat hoe meer een deelnemer een examen moest afleggen (zowel theoretisch als praktisch), hoe moeilijker ze het examen ervaarden. Soortgelijke resultaten werden waargenomen met betrekking tot het niveau van moeilijkheid en ervaringen tijdens de voorbereiding. Bovendien beschouwden deelnemers die tijdsdruk voelden tijdens de theoretische test de test zelf als uitdagender en deelnemers die tijdsdruk ervaarden, hadden ook meer moeite met de formulering van vragen tijdens het theoretische examen. Er werden echter geen significante relaties gevonden tussen de veelvoorkomende gerapporteerde problemen tijdens het rijexamen en factoren zoals hulp tijdens de voorbereiding op het examen, ervaringen tijdens de voorbereiding, waargenomen moeilijkheidsgraad van het praktijkexamen of het aantal herkansingen van het praktijkexamen. De belangrijkste onderliggende determinanten die aan deze studie konden worden gekoppeld en die van invloed waren op de ervaringen met licenties waren interpersoonlijke vaardigheden, interactie tussen persoon en omgeving, barrières en facilitators, sociale steun en stress. In Hoofdstuk 4 werd een kwalitatieve studie uitgevoerd om te verkennen hoe autistische bestuurders elementen van de wegomgeving en de infrastructuur ervaarden. Twaalf autistische bestuurders namen deel aan semigestructureerde interviews met behulp van een fotogids om vragen te ondersteunen en verduidelijken. De interviews werden geanalyseerd met behulp van de fenomenologische hermeneutische methode om inzicht te krijgen in de subjectieve ervaringen en percepties van de deelnemers. De studie identificeerde tien hoofdthema's, onderverdeeld in vier groepen. De eerste groep, 'Positieve en Negatieve Gevoelens tijdens het Rijden' (Thema's 1-3), onthulde elementen van de wegomgeving en de infrastructuur die positieve gevoelens opriepen, zoals duidelijke verkeersborden en aparte fietspaden, evenals negatieve emoties, waaronder onduidelijke bewegwijzering en agressief rijgedrag. De tweede groep, 'Situaties die de Rijervaring Negatief Beïnvloeden' (Thema's 4-6), bevatte factoren die het rijden moeilijker maakten (bijv. neonreclame, het constante geluid dat een auto maakt), de inefficiënte toepassing van verkeersregels in moeilijke situaties (bijv. rijden over een volle witte lijn) en drukte en chaos (bijv. rijden in een stadscentrum, veel verkeersborden). De derde groep, 'Ervaring en Automatisme' (Thema 7), benadrukte hoe de ervaring van de deelnemers hen hielp om met moeilijke en nieuwe situaties om te gaan. De vierde groep, 'Coping strategieën om Negatieve Ervaringen tijdens het Rijden te Minimaliseren' (Thema's 8-10), onthulde verschillende strategieën, zoals gedragsaanpassing (bijv. de radio uitzetten om binnenkomende prikkels te verminderen), alternatieve vervoerswijzen gebruiken (bijv. trein, tram) of specifieke situaties vermijden (bijv. niet rijden tijdens de spits). De belangrijkste onderliggende determinanten die aan deze studie konden worden gekoppeld en die van invloed waren op de beoordeling van de wegomgeving en de infrastructuur door autistische bestuurders waren coping strategieën, milieustressoren, interactie tussen persoon en omgeving, actie planning, positieve affectie en negatieve affectie. In Hoofdstuk 5 werd een kwalitatieve studie uitgevoerd om de ervaringen van autistische individuen bij het gebruik van openbaar busvervoer te verkennen. Deze studie had tot doel autistische individuen de mogelijkheid te bieden hun ervaringen en bezorgdheden met betrekking tot het openbaar busvervoer te delen. Semigestructureerde interviews, vergezeld van een fotogids, werden afgenomen bij zeventien autistische individuen die regelmatig gebruik maakten van het openbaar busvervoer. De verzamelde gegevens werden geanalyseerd met behulp van interpretatieve fenomenologische analyse. Drie hoofdthema's kwamen naar voren uit deze studie, die licht werpen op factoren die cruciaal zijn voor het verbeteren van het comfort van busreizen voor autistische individuen. Het werd duidelijk dat deelnemers vaak verhoogde stress, angst en frustratie ervaarden wanneer deze aspecten niet aanwezig waren tijdens hun reizen. Het eerste thema, 'Het Creëren van Voorspelbaarheid', omvatte drie onderliggende subthema's: (1) overzicht gedurende de reis (i.e., mentaal overzicht hebben gedurende de hele reis om voorspelbaarheid te hebben), (2) consistentie (i.e., betrouwbaarheid en uniformiteit van diensten, schema's en routes), en (3) nauwkeurigheid van informatie (i.e., de juistheid van informatie met betrekking tot route, etc.). Het tweede thema, 'Beperking van Sensorische Stimuli', benadrukte de uitdagingen die deelnemers ondervonden bij het verwerken van de verschillende prikkels die ze tegenkwamen tijdens busreizen, wat vaak leidde tot vermoeidheid. Coping strategieën, zoals het gebruik van noise cancelling koptelefoons, werden geïdentificeerd als effectieve methoden om deze uitdagingen te verminderen. Het derde thema, 'Open en Toegankelijke Communicatie', benadrukte de behoefte van deelnemers aan een omgeving die comfortabele interactie bevordert en gemakkelijke toegang biedt tot hulp en informatie. De belangrijkste onderliggende determinanten die aan deze studie konden worden gekoppeld en die van invloed waren op de ervaringen van autistische personen bij het gebruik van openbaar busvervoer waren cognitieve overbelasting, coping strategieën, obstakels en facilitators, milieustressoren, interactie tussen persoon en omgeving, positieve affectie en negatieve affectie. Op basis van de studies die in deze scriptie worden gepresenteerd, werden verschillende klinische en praktische implicaties afgeleid. Deze omvatten de ontwikkeling van een gevarenperceptietraining voor autistische kinderen en hun ouders. Bovendien is er behoefte aan het aanbieden van een speciaal praktisch rijexamen dat aansluit bij de unieke behoeften van autistische individuen. Het opzetten van peer-ondersteuningsgroepen waar autistische individuen hun ervaringen en coping strategieën kunnen delen, is een ander waardevol initiatief. Wat betreft toekomstige onderzoeksrichtingen is het aan te raden om de generaliseerbaarheid van de bevindingen in verschillende regio's en voor verschillende leeftijdsgroepen te onderzoeken. Bovendien kan onderzoek dat de geleefde ervaringen van autistische individuen verkent, meer inzicht bieden in hun ervaringen met betrekking tot toegankelijk, veilig en comfortabel vervoer.
Autism is a commonly neurodevelopmental condition diagnosed in approximately 1 in 100 individuals worldwide. It is characterized by challenges in social interaction, communication, and repetitive and restrictive behaviors. These symptoms exist along a spectrum, meaning that each person with autism displays a unique set of symptoms with varying degrees of intensity, contributing to the diversity within the condition. Due to these distinctive characteristics, autistic individuals encounter difficulties from childhood on in various essential aspects of daily life, such as self-care, social interactions, employment, and transportation. However, the availability of safe, accessible, and comfortable transportation profoundly impacts an individual's overall well-being, underscoring the significance of ensuring universal access. Through the chapters in this thesis, we aimed to contribute significantly towards a more comprehensive understanding of the relationship between autism and transportation within various target populations, encompassing autistic children and young adolescents, caregivers of autistic individuals, and autistic adults. When addressing societal challenges and striving to enhance overall well-being, two crucial factors should be considered: the behavior of a specific group and their environment. In this dissertation, that societal issue is defined as the inaccessibility, lack of safety, and discomfort experienced by autistic individuals in transportation. To effect meaningful change and provide tailored support that aligns with individuals' unique needs, it is essential to examine the underlying psychosocial factors that contribute to this problem. This approach allows us to tailor interventions and policies that encourage desired behaviors while accommodating individual and environmental preferences. Furthermore, it establishes a groundwork for identifying areas warranting future research. This dissertation employs the Capability, Opportunity, Motivation - Behavior (COM-B) model to explore and identify the underlying determinants influencing accessible, safe, and comfortable transportation for autistic individuals. According to the COM-B model, behavior arises from the interplay of three fundamental components: Capability, Opportunity, and Motivation. By analyzing these determinants and their interactions, we can map the dynamics between various concepts and facilitate the adoption of desired behaviors. In essence, to ensure that autistic individuals can access safe, convenient, and comfortable transportation, it is imperative to identify the underlying determinants that impact this situation both positively and negatively. This insight will inform future research and guide the development of interventions to foster improvements. This thesis comprises five empirical chapters that follow a person's life course. The first two chapters focus on autistic young adolescents and their caregivers. The subsequent chapter shifts to the period of licensure, where individuals aim to obtain driver's licenses. Finally, the experiences of autistic adults while driving and using public bus transportation are explored. In Chapter 1, we conducted a quantitative exploratory study to assess the hazard perception skills of male autistic young adolescents in Jakarta, Indonesia. The study aimed to examine to which extent autistic young adolescents differed from their non-autistic peers regarding hazard recognition rates across various hazard categories, reaction times, hazard danger level estimations, and travel characteristics. Specifically, we recruited twenty autistic young adolescents and thirty-four non-autistic peers who completed an online questionnaire consisting of three sections: demographic data, travel characteristics, and a hazard perception test. The hazard perception test included twenty photos, with five photos in each of the following categories: Behavioral Prediction Hazards (BP), Environmental Prediction Hazards (EP), Dividing and Focusing Attention Hazards (DF), and photos without hazards. Participants were tasked with identifying where hazardous situations could occur in these photos and rating the perceived danger level of each situation. Reaction times and the number of correct answers were recorded. Findings revealed differences in travel characteristics between the two groups; for instance, autistic participants walked more frequently for discretionary and leisure activities than their non-autistic counterparts. Regarding test performance, autistic young adolescents had a significantly lower number of correct answers in the BP and DF categories. Their reaction times were also worse for the BP, EP, and DF categories. Furthermore, no significant differences were observed in the no-hazard category. Moreover, no substantial differences were found in danger level estimations. The main underlying determinants that could be linked to this study, which influenced the hazard perception skills of autistic young adolescents, were knowledge, cognitive skills, attention, and social support. In Chapter 2, a quantitative exploratory study that focused on mothers' perceptions of hazard perception skills in male autistic young adolescents residing in Jakarta, Indonesia, was conducted. Building upon the research conducted in Chapter 1, this study specifically delved into how mothers perceived their autistic child's hazard perception skills concerning their performance and comparison with a control group. Additionally, it explored the relationship between parents' perceptions and their children's actual hazard perception skills. Twenty mothers participated in this study and were presented with the same set of pictures used in the hazard perception test their children had taken. Following this, a questionnaire was administered to assess the mothers' perceptions of their child's performance on the hazard perception test and their opinions regarding their child's current and future hazard perception skills. The results revealed that sixtyfive percent of all parents expressed concerns about their child's current hazard perception skills. In comparison, only thirty-five percent expressed concerns about their child's future skills. Additionally, eighty-five percent believed that hazard perception skills would be important in the future, compared to seventy percent who believed they were currently important. Regarding parents' prediction accuracy, no significant differences were found when comparing parents’ predictions with their children’s number of correct answers and their children's performance relative to the control group. However, parents consistently underestimated their children's reaction times compared to the nonautistic control group. Several factors were associated with a decreased likelihood of parents overestimating their children's hazard perception abilities. These factors included the number of car use days per week, infrequent car use, motorcycle use for discretionary activities, the number of correct answers on the test, and reaction time. Conversely, children's increased car use for discretionary activities and having an older non-autistic sibling were linked to decreased prediction accuracy. The main underlying determinants that could be linked to this study, which influenced the mothers’ perception, were skills assessment, environmental resources, social support, and perceived competence. In Chapter 3, a quantitative exploratory study to investigate the experiences of autistic drivers in Belgium with the licensing process, focusing on the theoretical and practical examination moments, was conducted. Participants completed a questionnaire to provide insights into their experiences and preparations for these examinations. The findings revealed that approximately twenty-five percent of participants found the theory exam challenging, with about thirty-five percent seeking professional assistance for the preparation. For the practical exam, these percentages increased to approximately fifty percent and sixty percent, respectively. Notably, time constraints and question phrasing were commonly cited issues for the theoretical exam. Roughly half of the participants faced communication difficulties with the examiners, while more than sixty percent experienced unpredictability during the practical exam. It was found that the more a participant had to take an exam (both theoretical and practical), the more difficult they perceived the exam. Similar results were observed regarding the level of difficulty and experiences during preparation. Additionally, those who felt time pressure during the theoretical test were more likely to find the test itself challenging, and those who experienced time pressure also experienced more difficulties with the question formulation during the theoretical exam. However, no significant relationships were found between the frequently reported problems during the driving exam and factors such as assistance during exam preparation, experiences during preparation, perceived difficulty of the practical exam, or the number of practical exam retakes. The main underlying determinants that could be linked to this study, which influenced the licensure experiences, were interpersonal skills, person x environment interaction, barriers and facilitators, social support, and stress. In Chapter 4, a qualitative study to explore how autistic drivers perceive and navigate elements of the roadway environment and infrastructure was conducted. Twelve autistic drivers participated in semi-structured interviews with a photo guide to support and clarify questions. The interviews were analyzed using the phenomenological hermeneutical method to investigate the participants' subjective experiences and perceptions. The study identified ten main themes, categorized into four groups. The first group, 'Positive and Negative Feelings While Driving' (Themes 1-3), uncovered elements of the roadway environment and infrastructure that evoked positive feelings, such as unambiguous traffic signs and separate bike paths, as well as negative emotions, including unclear signage and aggressive driving behavior. The second group, 'Situations That Negatively Affect Driving Experiences' (Themes 4-6), explored factors that made driving more complex (e.g., neon signs, the constant noise a car makes, etc.), the inefficient application of traffic rules in difficult situations (e.g., driving over a full white line, etc.), and rush and chaos (e.g., driving in a city center, many traffic signs, etc.). The third group, 'Experience and Automatization' (Theme 7), highlighted how participants' driving experience helped them handle difficult and novel situations despite occasional challenges. The fourth group, 'Coping Strategies to Minimize Negative Experiences While Driving' (Themes 8-10), revealed various strategies, such as adjusting behavior (e.g., turning off the radio to reduce incoming stimuli, etc.), using alternative transportation modes (e.g., train, tram, etc.), or avoiding specific situations (e.g., not driving during rush hour, etc.). The main underlying determinants that could be linked to this study, which influenced the appraisal of roadway environment and infrastructure in autistic drivers, were coping strategies, environmental stressors, person x environment interaction, action planning, positive affect, and negative affect. In Chapter 5, a qualitative study to explore the experiences of autistic individuals when using public bus transportation was conducted. This study aimed to give autistic individuals the opportunity to share their experiences and concerns regarding public bus transportation by inquiring about their lived experiences and real-life encounters during their journeys. Semi-structured interviews, accompanied by a photo guide, were conducted with seventeen autistic individuals who regularly used public bus transportation. The data collected was analyzed using interpretative phenomenological analysis. Three main themes emerged from this study, shedding light on factors crucial for enhancing the comfort of bus travel for autistic individuals. It became apparent that participants often experienced increased stress, anxiety, and frustration when these aspects were not adequately addressed during their journeys. The first theme, 'Creating Predictability,' encompassed three underlying subthemes contributing to predictability: (1) overview throughout the journey (i.e., having a mental overview throughout the trip to enhance predictability), (2) consistency (i.e., reliability and uniformity of services, schedules, and routes provided to passengers), and (3) accuracy of information (i.e., the correctness and precision of details and updates conveyed to passengers regarding schedules, routes, and service modifications). The second theme, 'Limiting Sensory Stimuli,' highlighted the challenges participants faced in processing the various stimuli encountered during bus journeys, often resulting in fatigue. Coping strategies, such as the use of noise-canceling headphones, were identified as effective methods for alleviating these challenges. The third theme, 'Open and Accessible Communication,' underscored participants' need for an environment that promotes comfortable interaction and provides easy access to assistance and information. Unfortunately, this need was frequently unmet, leading to heightened stress and anxiety when seeking help. The main underlying determinants that could be linked to this study which could be linked to the autistic persons' experiences while using public bus transportation were cognitive overload, coping strategies, barriers and facilitators, environmental stressors, person x environment interaction, positive affect, and negative affect. Several clinical and practical implications were derived from the studies presented in this thesis. These include the development of a hazard perception course designed for autistic children and their parents. Additionally, there is a need to offer a special practical driving exam that accommodates the unique needs of autistic individuals. Establishing peer support groups where autistic individuals can share their experiences and coping strategies is another valuable initiative. In terms of future research directions, it is advisable to explore the generalizability of the findings across different regions and age groups. Moreover, conducting research that delves into the lived experiences of autistic individuals can provide further insights into the experiences of autistic individuals with regard to accessible, safe, and comfortable transportation.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/41974
Category: T1
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhD Helene Dirix - inclusief voorblad.pdf
  Until 2028-12-19
Published version5.05 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.