Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/42022
Title: T.H. t. Bulgarije (EHRM, 46519/20) – Inclusief onderwijs en redelijke aanpassingen voor kinderen met beperking: Hof blijft slechte leerling
Authors: VRANCKEN, Merel 
Issue Date: 2023
Publisher: Boom
Source: EHRC. European human right cases,
Abstract: 1. In de zaak T.H. t. Bulgarije oordeelt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) dat een school in voldoende redelijke aanpassingen heeft voorzien om tegemoet te komen aan de noden van een leerling met een handicap en er geen sprake was van discriminatie of intimidatie. Dit arrest volgt op een aantal andere arresten inzake inclusie in het gewoon onderwijs van leerlingen met een beperking en de vraag naar redelijke aanpassingen. Er zijn echter een paar merkbare verschillen tussen dit arrest en de vorige uitspraken van het Hof, met name op het vlak van interactie met de internationaalrechtelijke context en het beginsel van inclusief onderwijs. Naast dit aspect bespreekt deze noot het opmerkelijke onderscheid dat het Hof in zijn beoordeling maakt tussen directe discriminatie en redelijke aanpassingen, en de redenering van het Hof inzake redelijke aanpassingen, die bestaande principes kan verduidelijken en aanvullen. De feiten en uitspraak van het EHRM 2. Uit een test aan het begin van het eerste schooljaar blijkt dat klager gedrags-en cognitieve problemen heeft die het schoolgaan kunnen bemoeilijken. Dit was ook al zichtbaar in de kleuterklas. Bijgevolg neemt de school reeds aan het begin van zijn eerste schooljaar maatregelen om de speciale situatie waarin klager zich bevindt te ondervangen. Doorheen het eerste schooljaar verergeren de problemen echter. Klager onderbreekt en verstoort de lessen www.ehrc-updates.nl
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/42022
Link to publication/dataset: https://www.ehrc-updates.nl/commentaar/212608
ISSN: 1389-6652
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.