Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/42616
Title: Een consistente casusgeoriënteerde benadering in de nieuwe opleiding Sociale Wetenschappen
Authors: CONINX, Karin 
SWINNEN, Leen 
SOMERS, Gwendoline 
PIERSON, Jo 
Issue Date: 2023
Source: ORD 2023 (Onderwijs Research Dagen), Amsterdam, July 5-7, 2023
Abstract: Universiteit Hasselt (België) biedt vanaf 2022-2023 een nieuwe academische bacheloropleiding in Sociale Wetenschappen aan, met een eigentijds curriculum steunend op drie disciplines (Communicatiewetenschappen, Sociologie, Bestuurskunde) die drie "grand challenges" (Digitalisering, Diversiteit, Democratie) voeden. Interdisciplinariteit wordt sterk benadrukt in de bacheloropleiding. Er zijn leerlijnen die discipline-specifieke kennis aanreiken (voor de aparte, genoemde disciplines) en vaardigheden en methodologische kennis bijbrengen. Herkenbaar is het zoeken naar een geschikte balans tussen theoretische diepgang per discipline (en over disciplines heen) en overdraagbare vaardigheden die bijdragen aan het oplossen van hedendaagse complexe problemen, benoemd als "grand challenges". Als onderwijsconcept werd casusgeoriënteerd onderwijs geselecteerd, waarbij we een consistente benadering in de opleiding vooropstellen. Naast de student-gerichte aanpak die eigen is aan dit onderwijsconcept, is het aangewezen docenten te ondersteunen bij de keuze van onderwijsvormen voor o.a. de casussessies, en templates voor en voorbeelden van casussen aan te bieden. Het realiseren van oplossingen voor deze onderzoeksvragen gaat samen met het uitvoeren van evaluaties samen met de belanghebbenden zoals studenten en docenten. Deze activiteiten worden gedurende twee jaar ondersteund door een Innovatief Onderwijsproject in UHasselt. In de congresbijdrage lichten we de activiteiten en tussentijdse resultaten (incl. data van evaluatie met studenten) toe. Lopende tekst (=langere versie) Inleiding, doel en context: Universiteit Hasselt (België) biedt vanaf 2022-2023 een nieuwe academische bacheloropleiding in Sociale Wetenschappen aan. Hiervoor werd een eigentijds curriculum uitgewerkt dat steunt op drie disciplines (Communicatiewetenschappen, Sociologie, Bestuurskunde) die "grand challenges" (Digitalisering, Diversiteit, Democratie) voeden. Interdisciplinariteit is voor de opleiding zowel een streefdoel op het niveau van de competenties van afstudeerders, als een kenmerk van het aangeboden onderwijs in de bacheloropleiding. Om deze doelstellingen te realiseren, is het curriculum op inhoudelijk vlak opgebouwd rond leerlijnen die enerzijds discipline-specifieke kennis aanreiken (bv. voor de aparte disciplines Communicatiewetenschappen, Sociologie, Bestuurskunde) en anderzijds vaardigheden en methodologische kennis bijbrengen. Herkenbaar is het zoeken naar een geschikte balans tussen theoretische diepgang per discipline (en over disciplines heen) en overdraagbare vaardigheden die bijdragen aan het oplossen van hedendaagse complexe problemen, benoemd als "grand challenges".
Other: Full abstract book is freely available : https://ord2023.nl/ Geen gedetailleerde reviews beschikbaar, bewijs dat reviews gebeurden is wel opgeladen met toegang voor "administrator".
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/42616
Category: C2
Type: Conference Material
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD 2023 - CASUS - aanvaarde versie-upload.pdfPublished version92.03 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.