Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/42725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVan Buggenhout, Natasja-
dc.contributor.authorVAN ZEELAND, Ine-
dc.contributor.authorVan den Broeck, Wendy-
dc.contributor.authorPIERSON, Jo-
dc.date.accessioned2024-03-27T15:24:55Z-
dc.date.available2024-03-27T15:24:55Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2024-03-22T17:44:53Z-
dc.identifier.citationRaats, Tim; Evens, Tom (Ed.). Media en innovatie in een veranderende samenleving: Uitdagingen voor de Vlaamse mediasector, Academic and Scientific Publishers, p. 132-
dc.identifier.isbn9789461172280-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/42725-
dc.description.abstractDe discussie over privacy en gegevensbescherming laait op in de Vlaamse mediasector, Europa en de rest van de wereld. Europese regelgeving stelt steeds striktere voorwaarden aan de verzameling en verwerking van gegevens. Toch halen datalekken dagelijks het nieuws en kwamen verscheidene schandalen naar buiten over het misbruik van persoonsgegevens door Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Alphabet/Google ('FAANGs'). In Vlaanderen stichtten vier grote Vlaamse mediaorganisaties in 2020 samen een reclameregie, Ads & Data 1 , om te kunnen concurreren met internationale spelers als Facebook en Google. Uit de Digimeter 2 van 2020 blijkt dat Vlaamse burgers zich vooral zorgen maken over hun gebrek aan controle over hun persoonsgegevens. Mediagebruikers krijgen voortdurend te horen dat ze meer moeten doen om zichzelf online te beschermen, maar ervaren tegelijk onmacht om hier zelf iets aan te kunnen doen. Er is daarbij sprake van een vertrouwenscrisis 3 tussen media en gebruikers. Persoonsgegevens worden op heel diverse en soms ondoorzichtige manieren verzameld. Ten eerste worden mediagebruikers dagelijks geconfronteerd met cookies op websites, als één van de meest opvallende vormen van dataverzameling en tracking. Cookies registreren veelal het online gedrag van mediagebruikers en informatie over hun toestellen. Denk aan: tijdstip van websitebezoek, taalinstellingen, geografische locatie, welke webpagina's of inhoud wordt-
dc.language.isonl-
dc.publisherAcademic and Scientific Publishers-
dc.subject.otherprivacy-
dc.subject.otherpersoonsgegevens-
dc.subject.othergegevensbescherming-
dc.subject.othermedia-
dc.titleWaarom (geen) persoonsgegevens delen met Vlaamse media?-
dc.typeBook Section-
local.bibliographicCitation.authorsRaats, Tim-
local.bibliographicCitation.authorsEvens, Tom-
dc.identifier.spage132-
local.bibliographicCitation.jcatB2-
local.publisher.placeBrussels-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedBook Section-
local.provider.typePdf-
local.bibliographicCitation.btitleMedia en innovatie in een veranderende samenleving: Uitdagingen voor de Vlaamse mediasector-
local.uhasselt.internationalno-
item.fullcitationVan Buggenhout, Natasja; VAN ZEELAND, Ine; Van den Broeck, Wendy & PIERSON, Jo (2021) Waarom (geen) persoonsgegevens delen met Vlaamse media?. In: Raats, Tim; Evens, Tom (Ed.). Media en innovatie in een veranderende samenleving: Uitdagingen voor de Vlaamse mediasector, Academic and Scientific Publishers, p. 132.-
item.accessRightsRestricted Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorVan Buggenhout, Natasja-
item.contributorVAN ZEELAND, Ine-
item.contributorVan den Broeck, Wendy-
item.contributorPIERSON, Jo-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Van Buggenhout etal_2021_Waarom (geen) persoonsgegevens delen met Vlaamse media_AAM.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version279.79 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.