Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43247
Title: Social media literacy and adolescents' reactions to perfect social media posts
Authors: SCHREURS, Lara 
Issue Date: 2024
Publisher: AMSTERDAM UNIV PRESS
Source: Tijdschrift voor communicatiewetenschap, 52 (2) , p. 252 -255
Abstract: Guest (guest) IP: 193.190.2.241 252 IN DE SPOTLIGHT Sociale mediawijsheid en de reacties van adolescenten op perfecte posts op sociale media Lara Schreurs Postdoctoral researcher, Leuven School for Mass Communication Research (KU Leuven), Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen (FWO) & Universiteit Hasselt lara.schreurs@kuleuven.be Inleiding Adolescenten spenderen enorm veel tijd op sociale media. Daar worden ze geregeld blootgesteld aan haast perfecte content van anderen. Socia-lemediagebruikers lijken vaak zowel een heel aantrekkelijk uiterlijk te hebben alsook een enorm interessant leven te leiden. Blootstelling aan die positivity bias kan adolescenten jaloers doen voelen maar meer recent onderzoek toont aan dat zulke perfecte posts ook inspirerend kunnen zijn. Het is echter onduidelijk voor wie en hoe vaak blootstelling aan perfecte posts van anderen gevoelens van jaloezie of juist inspiratie oproept. In deze studie wordt onderzocht of de sociale mediawijsheid van adolescenten daar een rol in speelt. Sociale mediawijsheid betreft de cognitieve en affectieve competenties die adolescenten kunnen helpen om de risico's van socialemediagebruik te minimaliseren en de kansen daarvan te maximaliseren. In de context van de positivity bias gaan cognitieve competenties over het kunnen herkennen van socialemediacontent waarin sprake is van een positivity bias, het beseffen dat zulke content onrealistisch is, en het kunnen begrijpen waarom mensen zulke content posten. Affectieve competenties gaan over het in staat zijn om op een adaptieve manier emoties te reguleren die opkomen wanneer een adolescent met positivity bias-content in aanraking komt. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP 51.2 (2024) 252-255 https://doi.org/10.5117/tCW2023.X.009.sChr © Lara Schreurs This is an open access article distributed under the terms of the CC BY-ND 4.0 license
Notes: Schreurs, L (corresponding author), Katholieke Univ Leuven, Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen F, Leuven Sch Mass Commun Res, Leuven, Belgium.; Schreurs, L (corresponding author), Univ Hasselt, Hasselt, Belgium.
lara.schreurs@kuleuven.be
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43247
ISSN: 1384-6930
e-ISSN: 1875-7286
DOI: 10.5117/TCW2023.X.009.sCHR
ISI #: 001235653700005
Rights: Lara Schreurs. This is an open access article distributed under the terms of the CC BY-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCW2023.X.009.SCHR.indd.pdfPublished version70.65 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.