Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43432
Title: Meer differentiatie in het lerarenberoep? Een (on)gelijke behandeling van leraren op basis van hun opleiding
Authors: Couck, Dylan
STRUYVEN, Katrien 
Issue Date: 2024
Publisher: die Keure
Source: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2023-2024 (1-2) , p. 36 -51
Abstract: In tijden van lerarentekort zoekt de overheid naar allerlei mogelijkheden om nieuwe leraren aan te trekken en om leraren in het beroep te houden. Uit eerder onderzoek blijkt het belang van een goede afstemming tussen de competenties van een leraar en diens onderwijsopdracht voor retentie van leraren in het onderwijs. Dit veronderstelt differentiatie tussen leraren op basis van hun vakinhoudelijke en -didactische kennis. Sinds de hervorming van de lerarenopleiding in 2018 is dit een belangrijk aandachtspunt in het Vlaamse onderwijs. Voor het secundair onderwijs kan er immers op drie verschillende kwalificatieniveaus een lerarenopleiding worden gevolgd: op graduaats-, bachelor- en masterniveau. Voor het lager onderwijs bestaat er daarentegen slechts een enkele opleiding. Daarom analyseerden we ten eerste welke differentiatie de overheid in de regelgeving inbouwde tussen leraren op basis van hun opleiding alsook, gelet op het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel, in hoeverre differentiatie tussen leraren met ...
Keywords: Lerarentekort;bekwaamheidsbewijs
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43432
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20230611_TORB Differentiatie lerarenberoep.pdf
  Until 2024-09-30
426.83 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
TORB Differentiatie in het lerarenberoep Couck & Struyven 2023.pdf
  Restricted Access
Published version14.23 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.