Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/43432
Title: | Meer differentiatie in het lerarenberoep? Een (on)gelijke behandeling van leraren op basis van hun opleiding | Authors: | Couck, Dylan STRUYVEN, Katrien |
Issue Date: | 2024 | Publisher: | die Keure | Source: | Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2023-2024 (1-2) , p. 36 -51 | Abstract: | In tijden van lerarentekort zoekt de overheid naar allerlei mogelijkheden om nieuwe leraren aan te trekken en om leraren in het beroep te houden. Uit eerder onderzoek blijkt het belang van een goede afstemming tussen de competenties van een leraar en diens onderwijsopdracht voor retentie van leraren in het onderwijs. Dit veronderstelt differentiatie tussen leraren op basis van hun vakinhoudelijke en -didactische kennis. Sinds de hervorming van de lerarenopleiding in 2018 is dit een belangrijk aandachtspunt in het Vlaamse onderwijs. Voor het secundair onderwijs kan er immers op drie verschillende kwalificatieniveaus een lerarenopleiding worden gevolgd: op graduaats-, bachelor- en masterniveau. Voor het lager onderwijs bestaat er daarentegen slechts een enkele opleiding. Daarom analyseerden we ten eerste welke differentiatie de overheid in de regelgeving inbouwde tussen leraren op basis van hun opleiding alsook, gelet op het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel, in hoeverre differentiatie tussen leraren met ... | Keywords: | Lerarentekort;bekwaamheidsbewijs | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/43432 | ISSN: | 0778-0443 | Category: | A1 | Type: | Journal Contribution |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20230611_TORB Differentiatie lerarenberoep.pdf Until 2024-09-30 | 426.83 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
TORB Differentiatie in het lerarenberoep Couck & Struyven 2023.pdf Restricted Access | Published version | 14.23 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.