Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43681
Title: Verbieden, die handel? Wegwijs in de symbolenstrijd in het onderwijs na Mikyas t. België
Authors: VRANCKEN, Merel 
Issue Date: 2024
Publisher: Die Keure
Source: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2023-2024 (4) , p. 225 -233
Abstract: Kunnen Vlaamse scholen het dragen van levensbeschouwelijke kentekens verbieden? Deze vraag blijft springlevend en gecontesteerd. Recente rechtspraak van lagere en hogere burgerlijke rechtbanken, alsook van het Grondwettelijk Hof en de Raad van State spreekt elkaar immers tegen. Dit artikel schetst de inhoudelijke contouren van het debat, dat zich focust op de mate waarin de vrijheid van religie beperkt kan worden in een school. Het bespreekt de meest relevante argumenten ter onderbouwing van een restrictieve of net ruime interpretatie van de godsdienstvrijheid. Daarbij mag ook een ander grondrecht niet uit het oog verloren worden in het debat, namelijk het verbod op discriminatie. Het artikel bevat vervolgens een kritische bespreking van de ontvankelijkheidsbeslissing van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in de zaak-Mikyas t. België en bespreekt diens beperkte impact op het geschetste debat. Het concludeert dat de tegenstrijdige rechtspraak weinig concrete handvatten biedt voor scholen of voor rechters die zich in de toekomst over deze vraag zullen buigen. Onzekerheid blijft troef.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43681
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Verbieden, die handel? TORB 2023-2024/4, 225-233
  Restricted Access
Published version259.24 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Auteursversie artikel symbolenstrijd en Mikyas TORB 2004.pdf
  Until 2025-09-05
Peer-reviewed author version207.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.