Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43780
Title: Hoe kunnen we rijke referenties zoeken en integreren in onze ontwerppraktijk als bachelor student (interieur)architectuur?
Authors: Vanden Bosch, Ties
Motmans, Robin
Advisors: STEVENS, Ruth
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze thesis beschrijft hoe studenten (interieur)architectuur rijke referenties kunnen opzoeken en integreren in hun ontwerppraktijk. Om dit onderzoek te kunnen staven, is er geobserveerd tijdens ontwerpbegeleiding van 1ste bachelors (interieur)architectuur en een enquête afgelegd bij deze studenten. In dit onderzoek werd specifiek gezocht naar wanneer er in een begeleiding referenties aan bod komen. Deze observaties hebben we uitgezet op verschillende tijdslijnen om weer te geven hoe een begeleiding in een ontwerpstudio verloopt en om nader te onderzoeken wanneer men spreekt over referenties gedurende deze begeleiding. Dit onderzoek hadden we nodig om een conclusie te kunnen trekken uit wat een docent van referenties aanbiedt, hoe een student hiermee omgaat en wat voor referenties studenten zelf aanreiken. Zijn dit louter ‘Pinterest’ geïnspireerde referenties of komen deze referenties voort uit de ontwerpwetenschapsvakken of literatuur? Online websites zoals Pinterest, Archdaily en Instagram zijn bronnen die door de studenten het meest gebruikt worden om inspiratie te zoeken of referentieprojecten uit te halen. Op deze websites komen zowel arme als rijke referenties aan bod, dit maakt het voor studenten erg moeilijk te ondervinden wat het verschil is tussen een arme referentie en een rijke referentie. We starten met het schetsen van de context door het bepalen van het theoretisch kader. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, splitsen we deze op in een aantal deelvragen, die we in de volgende delen aan bod laten komen.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43780
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01e489c3-b75a-493a-bfb9-1a7e517bc751.pdf10.74 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.