Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43781
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTOPS, Wim
dc.contributor.authorNulis, Sander
dc.date.accessioned2024-09-13T07:50:44Z-
dc.date.available2024-09-13T07:50:44Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43781-
dc.description.abstractBij de herkadering van ontwikkelingsstoornissen, zoals dyslexie, binnen neurodivergentie wordt vaak gefocust op eventuele sterktes ten opzichte van neurotypische mensen, waarvan tot heden inconsistente resultaten gerapporteerd worden. Deze scriptie onderzoekt of dyslexie een positieve invloed heeft op de creativiteit, de empathie en het ruimtelijk-visueel geheugen van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden werden toegepast, waaronder gestandaardiseerde tests (TTCT, GAUT, Baron-Cohen’s EQ en KTG van GL&SCHR) en focusgroepgesprekken. De kwantitatieve resultaten gaven aan dat er geen significante verschillen zijn tussen dyslectische en neurotypische leerlingen op het gebied van creativiteit, empathie en ruimtelijk-visueel geheugen. De kwalitatieve inzichten uit de focusgroepen suggereerden echter dat leerlingen met dyslexie mogelijk iets beter presteren op deze gebieden. Deze bevindingen zijn in lijn met eerdere studies die gemengde resultaten tonen, wat wijst op de complexiteit van het meten van deze eigenschappen. Over het algemeen lijkt de aanwezigheid van dyslexie geen duidelijk positieve of negatieve invloed te hebben op de bestudeerde eigenschappen, hoewel kwalitatieve verkenningen waardevolle inzichten kunnen bieden. Toekomstig onderzoek met grotere en meer diverse steekproeven is aanbevolen om deze nuances verder te verkennen en de huidige bevindingen te verifiëren.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe talenten van dyslexie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorNulis, Sander-
item.fullcitationNulis, Sander (2024) De talenten van dyslexie.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4517c057-ce25-47a8-a602-b3d1eadd25e6.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.