Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43783
Title: De talenten van dyslexie
Authors: Hulsmans, Eva
Advisors: TOPS, Wim
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: Bij de herkadering van ontwikkelingsstoornissen, zoals dyslexie, binnen neurodivergentie wordt vaak gefocust op eventuele sterktes ten opzichte van neurotypische mensen, waarvan tot heden inconsistente resultaten gerapporteerd worden. Deze scriptie onderzoekt of dyslexie een positieve invloed heeft op de creativiteit, de empathie en het ruimtelijk-visueel geheugen van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden werden toegepast, waaronder gestandaardiseerde tests (TTCT, GAUT, Baron-Cohen’s EQ en KTG van GL&SCHR) en focusgroepgesprekken. De kwantitatieve resultaten gaven aan dat er geen significante verschillen zijn tussen dyslectische en neurotypische leerlingen op het gebied van creativiteit, empathie en ruimtelijk-visueel geheugen. De kwalitatieve inzichten uit de focusgroepen suggereerden echter dat leerlingen met dyslexie mogelijk iets beter presteren op deze gebieden. Deze bevindingen zijn in lijn met eerdere studies die gemengde resultaten tonen, wat wijst op de complexiteit van het meten van deze eigenschappen. Over het algemeen lijkt de aanwezigheid van dyslexie geen duidelijk positieve of negatieve invloed te hebben op de bestudeerde eigenschappen, hoewel kwalitatieve verkenningen waardevolle inzichten kunnen bieden. Toekomstig onderzoek met grotere en meer diverse steekproeven is aanbevolen om deze nuances verder te verkennen en de huidige bevindingen te verifiëren.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43783
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9e546fed-a054-401a-b8a0-632c16c8b317.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.