Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43788
Title: Groeiend lerarentekort: uitstroom bij startende leerkrachten
Authors: De Munter, Britt
Advisors: BRASSINNE, Kristien
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: In deze masterproef is onderzoek verricht naar het groeiend lerarentekort. Van leerkrachten die tussen 2008 en 2022 gestart zijn, stopte een kwart binnen vijf jaar. Dit onderzoek richt zich op de vraag: “Hoe kunnen onderwijsinstellingen en secundaire scholen de aanwervings-, opleidings- en ondersteuningsmechanismen verbeteren om de uitstroom binnen vijf jaar te beperken?” Een mixed method werd gebruikt, met een enquête en een focusgroep. De doelgroep bestond uit leerkrachten in het secundair onderwijs in Vlaanderen die maximaal vijf jaar lesgeven of hebben gegeven. Uit de enquête (138 respondenten, waarvan 52 in de doelgroep) blijkt dat 53,8% van de startende leerkrachten overwoog het beroep te verlaten vanwege hoge werkdruk, administratieve overlast en onzekerheid over een volledig lessenpakket, maar dat dit geen directe redenen waren om te stoppen. De focusgroep toonde aan dat de overgang van de lerarenopleiding naar het werkveld moeizaam verloopt. Respondenten voelden zich onvoldoende voorbereid op administratieve taken en vonden sommige vakken in de opleiding niet relevant. Goede ondersteuning aan het begin van hun carrière wordt als nuttig ervaren, maar de kwaliteit van begeleiding varieert sterk. Respondenten suggereerden dat goede aanvangsbegeleiding en een meewerkende vakgroep de administratieve lasten kunnen verlichten en de overgang naar het werkveld kunnen verbeteren. Lerarenopleiders kunnen bijdragen door meer praktijkgerichte opleidingen aan te bieden en de administratieve taken van het beroep te benadrukken.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43788
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
406cb335-7a50-4ffb-9317-c28e595176a0.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.