Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43798
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKUPPENS, Tom
dc.contributor.authorSoeffers, Marjolein
dc.date.accessioned2024-09-13T07:50:48Z-
dc.date.available2024-09-13T07:50:48Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43798-
dc.description.abstractDuurzaamheid is een cruciaal concept geworden in onze samenleving en de educatieve sector ontsnapt niet aan deze evolutie. Deze masterproef onderzoekt de definitie en betekenis van duurzaamheid, de uitdagingen en kaders die het met zich meebrengt en de integratie ervan in het onderwijslandschap, met een specifieke focus op de Vlaamse leerplannen voor het secundair onderwijs. Door middel van een grondige analyse wordt het STEMOOV-model voor duurzaamheidseducatie onderzocht. Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van het STEMOOV-model in het bereiken van duurzaamheid als eindcompetentie, en identificeert mogelijke uitdagingen en kansen voor de implementatie ervan in het onderwijs. Om dit onderzoek te evalueren werd gewerkt met tussentijdse evaluaties, een nul- en eindmeting door middel van enquêtes. De bevindingen van dit onderzoek bieden inzicht in effectieve methoden om duurzaamheid te integreren in het onderwijs en dragen bij aan het streven naar een duurzame toekomst door middel van educatie. Hoewel deze masterproef enige vooruitgang heeft geboekt, blijkt uit de resultaten dat er ruimte is voor verbetering. Leerlingen tonen een groter bewustzijn over de duurzaamheidskwesties, maar een diepgaand begrip ontbreekt nog. Aanpassingen aan de projectstructuur en het integreren van excursies worden aanbevolen om de impact te vergroten. Hoewel het STEMOOV-project een waardevolle basis legt, zijn aanvullende strategieën nodig om duurzaamheidscompetenties volledig te ontwikkelen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDuurzaamheid implementeren in het onderwijs
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-engineering en technologie
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorSoeffers, Marjolein-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationSoeffers, Marjolein (2024) Duurzaamheid implementeren in het onderwijs.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5e0256a9-d599-41ef-9b70-54193b2d1420.pdf3.43 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.