Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/43825
Title: | Exploring the depths of meaning: Disentangling the meaning in meaningful activities: a pilot study | Authors: | Van Broeck, Nicky | Advisors: | VAN DE VELDE, Dominique CRUYT, Ellen |
Issue Date: | 2024 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Deelnemen aan betekenisvolle activiteiten is cruciaal voor de gezondheid en het welzijn van een individu. Er ontbreekt echter een algemeen aanvaarde definitie van ‘betekenis’ binnen betekenisvol handelen. Om dichter te komen bij een overkoepelende definitie, wordt volgende onderzoeksvraag toegepast binnen de pilotstudie: “Hoe wordt het aciviteitenkapitaal van een individu gecategoriseerd in verschillende ‘experience based categories’ op basis van de attributen van betekenisgeving?” Studenten vulden acht dagen lang tweemaal daags EMA-vragenlijsten in waarin ze de attributen, timing en intensiteit van de ervaren betekenis tijdens een op dat moment uitgevoerde activiteit beoordelen op een schaal van nul tot tien. Een hiërarchische clusteranalyse werd uitgevoerd om ‘experience-based categories’ te identificeren. De intensiteit en timing van betekeniservaring werden geanalyseerd met behulp van een Kruskal-Wallis test en de Chi-kwadraat. De auteur identificeerde zes experience-based categories op basis van attributen, intensiteit en timing van betekeniservaring: (1) Contextueel verrijkte activiteiten, (2) Obstakelactiviteiten, (3) Herlaadactiviteiten, (4) Veilige activiteiten, (5) Groeigerichte activiteiten, en (6) dwangmatige activiteiten. De SEMA3-applicatie blijkt bruikbaar binnen het onderzoek. De vragenlijst vereist kleine aanpassingen en een meer vooraf gedefinieerde interpretatie. Deze studie benadrukt de noodzaak van verder onderzoek om de voorgestelde experience-based categorieën te valideren. | Notes: | Master in de ergotherapeutische wetenschap | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/43825 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
95c8ad91-8d64-4f6b-9860-dfa05b1faffa.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
122
checked on May 21, 2025
Download(s)
186
checked on May 21, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.