Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43847
Title: Meedoen en erbij horen op school: Het perspectief van ouders van kinderen in het basisonderwijs
Authors: Verwilghen, Febe
Advisors: PISKUR, Barbara
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: Inleiding: Kinderen brengen een groot deel van hun tijd door op school, waardoor het bevorderen van participatie en erbij horen binnen het onderwijs cruciaal is. De sociale omgeving, vooral de ouders, spelen een belangrijke rol. Het doel van deze studie is om inzichten te krijgen over de mate waarin kinderen in de lagere school erbij horen en meedoen, vanuit het perspectief van de ouders. Methode: Een fenomenologisch onderzoek met semi-gestructureerde diepte interviews bij zes ouders is uitgevoerd. Binnen het fenomenologisch design werd gebruik gemaakt van de interpretatieve fenomenologische analyse (IPA). Resultaten: Drie hoofdthema’s beschrijven de perceptie van ouders over het erbij horen en de participatie van kinderen. Binnen de schoolorganisatie gaven ouders aan dat jaarlijks wisselende klassen, de organisatie van speeltijden en de beschikbaarheid van onderwijspersoneel een invloed kunnen hebben op het erbij horen. Leerkrachten kunnen dit ondersteunen door elk kind in zijn sterktes te zetten, op te treden als bemiddelaar en een vertrouwensband te ontwikkelen. Daarnaast moet de school voldoen aan de noden van het kind om erbij te horen; uitdaging bieden, kinderen actief betrekken en de ruimte bieden om te kunnen spelen met vrienden. Conclusie: De resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan het inrichten van een inclusievere schoolomgeving, waarbij participatie en erbij horen van alle kinderen bevorderd wordt. Verder onderzoek is nodig om een breder begrip te hebben op de factoren die hieraan bijdragen.
Notes: Master in de ergotherapeutische wetenschap
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43847
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3205f791-c9d9-470c-9435-c30ea368527c.pdf948.95 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.