Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43855
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTOPS, Wim
dc.contributor.authorCorstjens, Neel
dc.date.accessioned2024-09-13T07:51:36Z-
dc.date.available2024-09-13T07:51:36Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43855-
dc.description.abstractDyslexie is een leerstoornis, die ongeveer 5% van de Nederlandstalige bevolking treft. Er bestaan al screeningsinstrumenten voor leerlingen in de derde graad uit het ASO en TSO, echter voor de leerlingen uit het BSO ontbreken deze instrumenten. Het huidige onderzoek zet een aanzet tot het ontwikkelen en uittesten van een kwaliteitsvol screeningsinstrument met prestatienormen voor deze leerlingen in de derde graad van het BSO. Het combineren van de drie testen levert het beste resultaat op. Als leerlingen op één van de drie tests lager scoren dan Pc 10, hebben ze een verhoogd risico op dyslexie en verdient dit verdere opvolging. Bij herhaling van het onderzoek, kunnen de SLT ‘Asperges’ en de checklist in hun huidige vorm gebruikt worden. Naar de toekomst toe zal het woorddictee wel nog aangepast moeten worden zodat ook deze test meer betrouwbaar is. Ook zal een grotere en meer diverse populatie een invloed kunnen hebben op de gevonden resultaten. Het huidige screeningsinstrument blijkt dus een goede tool om de leerlingen uit de derde graad van het BSO te screenen op dyslexie. Op basis van de huidige resultaten en door verfijning van het instrument, zal deze in de toekomst in gebruik genomen kunnen worden door zowel scholen als het CLB om hun leerlingen te kunnen screenen en eventueel naar de juiste instanties door te verwijzen voor een effectieve dyslexie-diagnose.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publishertUL
dc.titleStuderen met dyslexie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de gezondheidswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorCorstjens, Neel-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationCorstjens, Neel (2023) Studeren met dyslexie.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dcec7208-09ac-4792-8450-666d00b1be4b.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.