Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43859
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPIRDAVANI, Ali
dc.contributor.authorBunjong, Siwagorn
dc.date.accessioned2024-09-13T07:51:53Z-
dc.date.available2024-09-13T07:51:53Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43859-
dc.description.abstractHorizontale bochten zijn al jarenlang een groot veiligheidsprobleem op de weginfrastructuur, vaak leidend tot een hoog aantal ongevallen. Volgens een rapport van het European Road Safety Observatory vonden in 2020 53% van alle verkeersongevallen in de Europese Unie plaats op landelijke wegen, voornamelijk als gevolg van verkeerde inschattingen van bochten. Daarom onderzoekt deze studie de impact van innovatieve kost effectieve oplossing voor dit probleem, meer bepaald het implementeren van volle rode en rood-witte patronen lijnen op randwegmarkeringen, in vergelijking met de standaardwegmarkeringen die in Vlaanderen gebruikt worden. De verschillende wegmarkeringen werden getest in een rijsimulator met behulp van STISIM-software. Vijftig vrijwilligers, waarvan 35 mannen en 15 vrouwen in de leeftijd van 20 tot 75 jaar, namen deel aan het onderzoek. De wegen waren ontwerpen volgens de richtlijnen van Agentschap Wegen en Verkeer. Twaalf horizontale bochten, waaronder linker- en rechterbochten met boogstraal van 125 m en 350 m, werden in deze studie onderzocht. De resultaten werden geanalyseerd met behulp van repeated measures ANOVA, een within-subjects design. Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van kost effectieve randwegmarkeringen kan helpen om de rijsnelheden in bochten te verminderen en het rijgedrag van bestuurders te verbeteren, zodat hierdoor de verkeersveiligheid wordt verhoogd.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleThe impact of perceptual road edge marking on driving behaviour in horizontal curve: a driving simulator
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriƫle wetenschappen: bouwkunde
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorBunjong, Siwagorn-
item.fullcitationBunjong, Siwagorn (2024) The impact of perceptual road edge marking on driving behaviour in horizontal curve: a driving simulator.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58c896f2-4c0b-4b72-b8b5-00bd57d75828.pdf7.74 MBAdobe PDFView/Open
5a4daa4f-a806-4749-b695-1882962cc5c9.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.