Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/44320
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEMMERS, Elke-
dc.contributor.authorDOUMEN, Sarah-
dc.contributor.authorDO NASCIMENTO ROCHA, Maristela-
dc.contributor.authorSTRUYVEN, Katrien-
dc.date.accessioned2024-09-25T15:02:33Z-
dc.date.available2024-09-25T15:02:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-09-25T15:01:37Z-
dc.identifier.citationTijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid, 2023-2024 (4) , p. 240 -248-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/44320-
dc.description.abstractTraditioneel wordt er in het hoger onderwijs gewerkt met een semestersysteem, waarbij vakken gedurende langere periodes parallel geprogrammeerd worden. Niettemin is er recentelijk een hernieuwde interesse in innovatieve systemen die kortere, intensieve opleidingsonderdelen aanbieden, vaak sequentieel aangeboden: het zogenaamde blokonderwijs. Is dit blokonderwijs de ideale benadering om effectiever hoger onderwijs te verwezenlijken? Om deze vraag te onderzoeken werd een kritische narratieve literatuurstudie uitgevoerd omtrent de volgende drie deelvragen: 1) Is blokonderwijs een effectieve opleidingstechniek in het hoger onderwijs?, 2) Zijn er potentiële negatieve effecten van blokonderwijs in het hoger onderwijs?, 3) Kan blokonderwijs effectief worden geïmplementeerd en aangepast aan verschillende contexten en studentendemografieën in het hoger onderwijs? Kan het een positieve rol spelen voor studenten met diverse achtergrondkenmerken, zoals studenten at risk? Deze literatuurstudie wijst uit dat er indicaties zijn dat blokonderwijs de academische resultaten, de betrokkenheid en de tevredenheid van de studenten kan verbeteren. Blokonderwijs kan effectief zijn als het zorgvuldig en met aandacht voor de noden van de student wordt toegepast en kan zelfs de prestatiekloof tussen groepen helpen verkleinen. Daarnaast zijn er echter ook negatieve effecten, zoals meer stress en vermoeidheid bij studenten, problemen indien studenten niet alle lessen hebben kunnen bijwonen en niet tijdig feedback ontvangen en potentiële moeilijkheden voor studenten om blokken in te passen in hun werk-levenbalans. De bevindingen benadrukken de noodzaak van meer onderzoek naar de precieze omstandigheden die blokonderwijs het meest succesvol maken, en naar de mogelijke nadelen en beperkingen van deze onderwijsmethode in verschillende contexten en met verschillende studentenpopulaties.-
dc.language.isonl-
dc.titleBlok voor blok. Is een korter, intensief bloksysteem het hoger onderwijs van de toekomst? Een kritische reflectie op basis van de recente literatuur-
dc.typeJournal Contribution-
dc.identifier.epage248-
dc.identifier.issue4-
dc.identifier.spage240-
dc.identifier.volume2023-2024-
local.bibliographicCitation.jcatA1-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedArticle-
local.provider.typePdf-
local.uhasselt.internationalno-
item.accessRightsEmbargoed Access-
item.contributorEMMERS, Elke-
item.contributorDOUMEN, Sarah-
item.contributorDO NASCIMENTO ROCHA, Maristela-
item.contributorSTRUYVEN, Katrien-
item.embargoEndDate2025-09-14-
item.fullcitationEMMERS, Elke; DOUMEN, Sarah; DO NASCIMENTO ROCHA, Maristela & STRUYVEN, Katrien (2024) Blok voor blok. Is een korter, intensief bloksysteem het hoger onderwijs van de toekomst? Een kritische reflectie op basis van de recente literatuur. In: Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid, 2023-2024 (4) , p. 240 -248.-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.journal.issn0778-0443-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TORB_2023-24_4_E.pdf
  Restricted Access
Published version137.64 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Auteursversie TORB EMMERS DOUMEN kwartielsysteem 2024.pdf
  Until 2025-09-14
Peer-reviewed author version254.99 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.