Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46801Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.advisor | GIELEN, Mario | |
| dc.contributor.author | Vandersmissen, Tamara | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:01Z | - |
| dc.date.available | 2025-09-08T12:25:01Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46801 | - |
| dc.description.abstract | Effectief lesgeven in het secundair onderwijs vraagt doordachte didactiek. Leertheorieën zoals het behaviorisme, cognitivisme en constructivisme bieden hierbij richting. Surma et al. (2019) ontwikkelden op basis van cognitieve psychologie twaalf didactische bouwstenen die leerprocessen versterken. Onderzoek toont dat leerkrachten deze vaak onbewust toepassen, maar verdere professionalisering blijft nodig. Praktijkvoorbeelden en concrete tips zijn essentieel voor de vertaalslag van theorie naar praktijk. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan het Technisch Instituut Sint-Jozef (TISJ) en focust op het gebruik van de twaalf bouwstenen in de derde graad. Online enquêtes bij leerkrachten en leerlingen tonen dat leerkrachten vooral inzetten op voorkennis activeren, duidelijke instructie en voorbeelden. Leerlingen waarderen vooral duidelijke en uitdagende instructie, voorbeelden en visuele hulpmiddelen. Er is een discrepantie tussen het gerapporteerde gebruik van bouwstenen door leerkrachten en wat leerlingen daadwerkelijk ervaren, wat wijst op ruimte voor verbetering. Drie prioritaire bouwstenen voor verdere implementatie zijn: duidelijke instructie, feedback die aanzet tot denken, en toetsing als leerstrategie. Dit onderzoek benadrukt het belang van gerichte professionalisering met bruikbare handvatten, specifiek voor TISJ. Verder onderzoek kan zich richten op andere graden, implementatiestrategieën en de impact op leerresultaten. | |
| dc.format.mimetype | Application/pdf | |
| dc.language | nl | |
| dc.publisher | UHasselt | |
| dc.title | Implementatie van Pedagogische en Didactische Principes in het Secundair Onderwijs | |
| dc.type | Theses and Dissertations | |
| local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
| dc.description.notes | Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen | |
| local.type.specified | Master thesis | |
| item.accessRights | Open Access | - |
| item.contributor | Vandersmissen, Tamara | - |
| item.fullcitation | Vandersmissen, Tamara (2025) Implementatie van Pedagogische en Didactische Principes in het Secundair Onderwijs. | - |
| item.fulltext | With Fulltext | - |
| Appears in Collections: | Master theses | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| b1653ab0-7455-4d33-a676-fa15b95a0c1a.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.