Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSTRUYVEN, Katrien
dc.contributor.authorSchiphorst, Jill
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:03Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:03Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46809-
dc.description.abstractDit onderzoek belicht de succesfactoren en drempels van alternatieve leertrajecten zoals de Examencommissie en het volwassenenonderwijs (CVO). De Examencommissie biedt flexibiliteit en een modulair systeem, aantrekkelijk voor studenten die versneld willen studeren of voor wie regulier onderwijs niet passend is. Het volwassenenonderwijs combineert begeleiding met diverse leertrajecten en permanente evaluatie, waardoor studenten hun studie kunnen combineren met werk of gezin. Toch zijn er obstakels: de Examencommissie biedt weinig ondersteuning, waardoor zelfstandigheid en een sterk netwerk essentieel zijn. In het CVO spelen persoonlijke factoren zoals motivatieproblemen en schoolmoeheid een rol, evenals de mentale belasting van het combineren van studie met andere verplichtingen. Reguliere scholen hebben een belangrijke rol in de doorverwijzing naar deze alternatieven, maar deze samenwerking is versnipperd en inconsistent. Sommige scholen informeren leerlingen goed, terwijl anderen hier nauwelijks ervaring mee hebben. Dit wijst op een gebrek aan uniforme richtlijnen. Vervolgonderzoek kan zich richten op hoe samenwerking tussen regulier onderwijs en alternatieve trajecten kan worden verbeterd, welke bestaande samenwerkingsmodellen effectief zijn, en hoe beleidsmaatregelen de toegankelijkheid van deze trajecten kunnen vergroten.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleSchoolse uitval in het secundair onderwijs
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de economie
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorSchiphorst, Jill-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationSchiphorst, Jill (2025) Schoolse uitval in het secundair onderwijs.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1b0a47ff-de9b-4f35-8969-108acd5af5dc.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.