Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46810
Title: Hoe kunnen misconcepten, vooroordelen, aannames en percepties opgespoord en aangepakt worden bij het aanleren van kernfysica
Authors: Belen, Adinda
Advisors: GIELEN, Mario
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Er zijn in het vakgebied van de kernfysica en straling bij het aanleren nog vooroordelen, aannames, percepties en misconcepten onder de leerlingen. Er wordt onderzocht of deze misconcepten effectief bestaan, welke dit zijn en hoe deze gedetecteerd en aangepakt kunnen worden. Als onderdeel van dit onderzoek werd er een literatuurstudie gedaan. Zowel leerlingen werden bevraagd in een kwantitatief onderzoek door middel van een enquête, alsook werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd door een aantal leerkrachten te interviewen. Niet alleen wordt vastgesteld welke misconcepten er bestaan in de kernfysica bij de leerlingen. De vraag welke de grootste uitdaging is bij het omgaan met misconcepten wordt beantwoord. Eveneens worden methodes beschreven waarop deze misconcepten gedetecteerd kunnen worden en om verschillende soorten misconcepten aan te pakken. Hieruit kan besloten worden dat misconcepten blijven bestaan, dat er sterker ingezet mag worden op het opsporen en ontmantelen van deze vooroordelen, percepties, aannames en misconcepten. Dit is ook gelijk de grootste uitdaging, omdat blijkt dat het bewustzijn rondom het bestaan en de hardnekkigheid van de misconcepten beperkt is.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-engineering en technologie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46810
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
37b2c111-165c-4c07-aae8-7b0e29218837.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.