Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46812
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | GIELEN, Mario | |
dc.contributor.author | Verlinden, Kobe | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:03Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:03Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46812 | - |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt er gekeken op welke manier Smartschool Analytics, een analysetool binnen het Vlaamse leerplatform Smartschool, een meerwaarde kan zijn binnen het secundair onderwijs. Aan de hand van een literatuurstudie, een digitale vragenlijst en interactieve workshops, werd er nagegaan wat de visie is van leerlingen en leerkrachten over het potentieel gebruik en de bezorgdheden rond het gebruik van deze tool. Smartschool Analytics is een tool die leerlinggegevens zoals resultaten, aanwezigheid en activiteit visualiseert in overzichtelijke dashboards. Uit de resultaten van de vragenlijst blijkt dat zowel leerlingen als leerkrachten positief zijn over deze tool, vooral op gebied van opvolging en vroegtijdige detectie van leerproblemen. Leerlingen zien de visualisaties als een motivatie en ondersteuning, maar er worden ook duidelijke voorwaarden gesteld op het gebied van privacy, gebruiksvriendelijkheid en inspraak. Anders is er een vrees dat dit juist demotiverend kan werken. Leerkrachten erkennen de meerwaarde voor het begeleiden van de leerlingen, maar wijzen ook op problemen rond datageletterdheid, de nood aan bijscholing en ondersteuning, duidelijke richtlijnen en ethische omkadering. De conclusies benadrukken dat Smartschool Analytics effectief kan zijn, maar enkel wanneer het op een pedagogisch onderbouwde, doordachte en transparante manier wordt gebruikt. Dit onderzoek biedt andere scholen een kader om eigen meningen en noden in kaart te brengen alvorens over te gaan tot implementatie. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Verwachtingen, bezorgdheden en potentieel gebruik van smartschool analytics in het secundair onderwijs | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Verlinden, Kobe | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fullcitation | Verlinden, Kobe (2025) Verwachtingen, bezorgdheden en potentieel gebruik van smartschool analytics in het secundair onderwijs. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
279834af-1a71-4ad2-a163-400ebd1886fd.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.