Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46814
Title: | Verantwoord restaureren: Hoe kan een educatieve leidraad met beslissingsprocessen en ethische richtlijnen de studenten schilderijrestauratie ondersteunen? | Authors: | van den Borne, Patricia | Advisors: | GIELEN, Mario | Issue Date: | 2025 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Verantwoord restaureren: Hoe kan een educatieve leidraad met beslissingsprocessen en ethische richtlijnen de studenten schilderijrestauratie ondersteunen? Het antwoord werd gezocht via een combinatie van literatuuronderzoek, bevraging studenten restauratie en interviews met professionele restauratoren. De resultaten tonen aan dat studenten vaak worstelen met het structureren van hun analyse, het herkennen van schadebeelden en het correct toepassen van ethische richtlijnen om zo tot een passend behandelingsplan te komen. Daarom werd een beslissingsboom ontwikkeld die stapsgewijs besluitvorming aanbiedt van analyse tot behandelingsvoorstel, met aanvulling van de ethische kernwaarden en ondersteund wordt door een materiaal technische fiche en een begeleidende handleiding. Deze tool stelt de studenten restauratie in staat om systematisch te redeneren, kritische vragen te stellen, ethisch verantwoorde keuzes te maken en hun voorstel helder te omschrijven en te documenteren. Het ondersteunt hen in het ontwikkelen van professioneel bewustzijn en zelfvertrouwen bij het omgaan met de complexiteit van restauratieprojecten. | Notes: | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46814 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
c1df15d5-2fa0-4559-8b5b-e5ba1a65fd1c.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.