Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46814
Title: Verantwoord restaureren: Hoe kan een educatieve leidraad met beslissingsprocessen en ethische richtlijnen de studenten schilderijrestauratie ondersteunen?
Authors: van den Borne, Patricia
Advisors: GIELEN, Mario
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Verantwoord restaureren: Hoe kan een educatieve leidraad met beslissingsprocessen en ethische richtlijnen de studenten schilderijrestauratie ondersteunen? Het antwoord werd gezocht via een combinatie van literatuuronderzoek, bevraging studenten restauratie en interviews met professionele restauratoren. De resultaten tonen aan dat studenten vaak worstelen met het structureren van hun analyse, het herkennen van schadebeelden en het correct toepassen van ethische richtlijnen om zo tot een passend behandelingsplan te komen. Daarom werd een beslissingsboom ontwikkeld die stapsgewijs besluitvorming aanbiedt van analyse tot behandelingsvoorstel, met aanvulling van de ethische kernwaarden en ondersteund wordt door een materiaal technische fiche en een begeleidende handleiding. Deze tool stelt de studenten restauratie in staat om systematisch te redeneren, kritische vragen te stellen, ethisch verantwoorde keuzes te maken en hun voorstel helder te omschrijven en te documenteren. Het ondersteunt hen in het ontwikkelen van professioneel bewustzijn en zelfvertrouwen bij het omgaan met de complexiteit van restauratieprojecten.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46814
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
c1df15d5-2fa0-4559-8b5b-e5ba1a65fd1c.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.