Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46817
Title: Toegankelijke en ontdekkingsgerichte lessen speciale relativiteit in het secundair onderwijs
Authors: Janssens, Max
Advisors: BERTHO, Sabine
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: In deze masterproef werd er onderzocht hoe een innovatieve opstelling gebruikt kan worden om lessen over speciale relativiteit in het secundair onderwijs te verbeteren. Deze opstelling, de Spacetime Globe, laat toe om abstracte concepten op een intuïtieve manier te visualiseren. Voor dit onderzoek werden er een aantal Spacetime Globes geconstrueerd. Er werd een lessenreeks opgesteld waarbij de principes van ontdekkend leren centraal staan. Deze lessenreeks werd uitgevoerd in een klas 6 wetenschappen-wiskunde. Leerlingen maakten gebruik van Spacetime Globes om zelf verschillende aspecten van de speciale relativiteitstheorie te verkennen. Als creatief ontwerp werd er een handleiding geschreven die door leerkrachten gebruikt kan worden om zelf Spacetime Globes in hun lessen te integreren. Deze handleiding bevat een overzicht van het werkingsmechanisme van Spacetime Globes, instructies om de opstelling zelf te construeren, en een samenvatting van de uitgevoerde lessenreeks met lesdoelen en het gebruikte lesmateriaal. Op de voorkant van deze handleiding is er een QR code die naar een webpagina leidt. Deze pagina bevat links naar al het benodigde lesmateriaal en de 3D bestanden om zelf een Spacetime Globe te maken. De handleiding vormt samen met de webpagina een kant-en-klaar document dat leerkrachten toelaat om deze lessenreeks zelf uit te voeren. De webpagina wordt samen met het lesmateriaal beschouwd als een onderdeel van het creatief ontwerp te zijn.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46817
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8f97ca84-4404-4a57-9ba1-28edebb1a0b9.pdf102.55 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.