Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46818
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGIELEN, Mario
dc.contributor.authorSwinnen, Feline
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46818-
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de stress ervaring van jongeren in de derde graad van het secundair onderwijs onderzocht. Het doel is om een duidelijk beeld te krijgen van de factoren die bij jongeren stress veroorzaken en te achterhalen hoe scholen hen op een positieve manier kunnen ondersteunen in het omgaan met deze stress. Waar vaak gedacht wordt dat stress ervaringen deel zijn van het groeien als jongere, tonen de tekorten in de psychologische hulpverlening dat voor veel jongeren deze stress te veel wordt. Bewustwording van de manier waarop leerlingen stress ervaren vormt een eerste stap voor scholen en leerkrachten. Uit de literatuurstudie blijkt dat stress factoren bij jongeren onderverdeeld kunnen worden in de drie domeinen thuis, vrije tijd en school. Op basis van deze inzichten werd een enquête opgesteld en afgenomen bij 112 leerlingen uit de derde graad, verdeeld over DOD, DGD en D/A studierichtingen. Voor leerkrachten is bijbehorend aan deze paper ook een website ontwikkeld, die een duidelijk overzicht biedt van de bevindingen in het onderzoek, samen met enkele concrete tips. Het doel hierbij is om te zorgen voor meer bewustwording rond het thema stress bij jongeren, zodat scholen een ondersteunende omgeving kunnen vormen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleStress ervaring bij jongeren in de derde graad: Hoe kan de school hen hier op een positieve manier mee leren omgaan?
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorSwinnen, Feline-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationSwinnen, Feline (2025) Stress ervaring bij jongeren in de derde graad: Hoe kan de school hen hier op een positieve manier mee leren omgaan?.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
46f03e41-0d65-46e3-a285-1ef6b07cb4f7.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.