Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46820
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEMMERS, Elke
dc.contributor.advisorSTEVENS, Ruth
dc.contributor.authorBiesmans, Lotte
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46820-
dc.description.abstractHet onderwijslandschap staat voor grote veranderingen onder invloed van maatschappelijke evoluties zoals digitalisering, diversiteit en duurzaamheid. Terwijl beleidsmakers en onderwijsteams werken aan toekomstgerichte leeromgevingen, wordt de stem van kinderen zelf hierin vaak over het hoofd gezien. Nochtans benadrukken het VN-Kinderrechtenverdrag en het participatiemodel van Lundy (2007) dat kinderen recht hebben op een betekenisvolle rol in beslissingen die hen aanbelangen. Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen van 6 tot 12 jaar zich de klas en de rol van de leerkracht voorstellen in het jaar 2050. De literatuurstudie identificeert drie pijlers die kwaliteitsvol en toekomstgericht onderwijs mee vormgeven: kinderparticipatie, de kenmerken van leerkrachten en de fysieke leeromgeving. Op basis van dit theoretisch kader wordt een exploratief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd via photovoice: een visuele, participatieve methode die kinderen toelaat hun ideeën over onderwijs vorm te geven aan de hand van tekeningen en toelichtende gesprekken. Dit onderzoek toont aan dat kinderen beschikken over unieke, vaak verrassende perspectieven die richtinggevend kunnen zijn voor onderwijsontwikkeling. De resultaten vormen een waardevolle bron voor beleidsmakers, schoolteams en ontwerpers die onderwijs willen bouwen mét, in plaats van vóór, kinderen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de economie
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorBiesmans, Lotte-
item.fullcitationBiesmans, Lotte (2025) De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
69e6526e-f4e3-4cd0-ad4f-45402e266f82.pdf7.24 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.