Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46822
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | EMMERS, Elke | |
dc.contributor.advisor | STEVENS, Ruth | |
dc.contributor.author | Biesemans, Glen | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:06Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:06Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46822 | - |
dc.description.abstract | Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen van 6 tot 12 jaar zich de klas en leerkracht van 2050 voorstellen. Aan de hand van de participatieve onderzoeksmethode photovoice gaven kinderen tijdens de ‘Dag van de Wetenschap’ aan UHasselt hun toekomstvisie vorm via tekeningen en begeleidende gesprekken. Het onderzoek vertrekt vanuit vier pijlers: kinderparticipatie, leerkrachtkenmerken, leermiddelen en de fysieke leeromgeving. De resultaten tonen dat kinderen de leerkracht – fysiek of technologisch – blijven zien als centrale figuur die ondersteunt, helpt en structuur biedt. Ze wensen een speelse, flexibele klas met aandacht voor technologie, kleur, natuur en rust. Elementen zoals kleinere klasgroepen, comfort, bewegingsvrijheid en hybride leeromgevingen keren vaak terug. Kinderen zien leren als iets leuks en interactiefs, waarbij hun stem serieus genomen wordt. Deze toekomstbeelden zijn geen loutere fantasie, maar waardevolle richtingaanwijzers voor onderwijsvernieuwing. Ze benadrukken het belang van co-creatie met leerlingen in het bouwen aan een kindgericht, inclusief en toekomstbestendig onderwijssysteem. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de economie | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | Biesemans, Glen | - |
item.fullcitation | Biesemans, Glen (2025) De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
132c58b1-9e8f-43b7-90c2-438fe086200e.pdf | 3.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.