Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46825
Title: | De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen | Authors: | Janssen, Gretske | Advisors: | EMMERS, Elke STEVENS, Ruth |
Issue Date: | 2025 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Het onderwijs staat voor grote veranderingen door maatschappelijke evoluties zoals digitalisering, diversiteit en duurzaamheid. Toch wordt de stem van kinderen vaak vergeten in het vormgeven van toekomstgericht onderwijs. Volgens het VN-Kinderrechtenverdrag en het participatiemodel van Lundy (2007) hebben kinderen recht op inspraak bij beslissingen die hen aangaan. Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen van 6 tot 12 jaar de klas en de rol van de leerkracht in 2050 voorstellen. De literatuurstudie belicht drie pijlers: kinderparticipatie, leerkrachtkenmerken en de fysieke leeromgeving. Op basis hiervan werd een kwalitatief onderzoek gevoerd met de participatieve methode photovoice, waarbij kinderen hun ideeën visueel uitdrukten via tekeningen en gesprekken. Tijdens de ‘Dag van de Wetenschap’ aan de Universiteit van Hasselt namen kinderen deel aan een creatieve workshop, waarin hun toekomstvisies werden verzameld via individuele begeleiding, thematische opdrachten en interviews. Dit onderzoek toont aan dat kinderen unieke en waardevolle perspectieven bieden die het onderwijs kunnen verrijken. De resultaten bieden inspiratie voor beleidsmakers, schoolteams en ontwerpers die samen mét kinderen willen bouwen aan het onderwijs van morgen. | Notes: | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46825 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
e80441d1-b91f-4eec-aabd-79094df42249.pdf | 7.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.