Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46826
Title: Werken aan werkbaar werk: Een onderzoek naar werkdrukverlichting in het secundair onderwijs
Authors: Schepens, Isabeau
Advisors: BRASSINNE, Kristien
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: De studie bij TISM Bree onderzoekt de toenemende werkdruk in het secundair onderwijs, veroorzaakt door administratieve lasten, digitalisering, veranderend leerlingengedrag en verschuivende onderwijsdoelstellingen. Het onderzoek, dat kwantitatieve en kwalitatieve methoden combineert, richt zich op interventies om werkdruk te verminderen zonder kwaliteitsverlies of werkverschuiving. De resultaten tonen aan dat werkdruk vooral voortkomt uit administratieve taken, mentale belasting, een moeilijke werk-privébalans en beperkte inspraak van leerkrachten. Digitalisering biedt zowel kansen als uitdagingen, zoals verhoogde bereikbaarheid en verantwoordingsdruk. De werkdruk is de afgelopen tien jaar toegenomen door beleidshervormingen, dalende leerlingniveaus en de verschuiving naar competentiegericht onderwijs. Zowel beginnende als ervaren leerkrachten ervaren werkdruk, maar om verschillende redenen. De kern van het probleem ligt in een onevenwichtige werkorganisatie en beperkte professionele autonomie. De voorgestelde strategieën hiervoor zijn: Systemisch: Administratieve vereenvoudiging en betere communicatie tussen directie en leraren. Technisch: Doelgerichte ICT-ondersteuning en duidelijke afspraken over digitale bereikbaarheid. Pedagogisch: Samenwerking bevorderen, lesmateriaal delen en ondersteuning bieden in klasmanagement en differentiatie.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46826
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
82c33c4d-7d9a-423a-96b7-58040e981150.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.