Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46827
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | EMMERS, Elke | |
dc.contributor.advisor | STEVENS, Ruth | |
dc.contributor.author | Spooren, Lieze | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:07Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:07Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46827 | - |
dc.description.abstract | Het onderwijslandschap staat voor grote veranderingen onder invloed van maatschappelijke evoluties zoals digitalisering, diversiteit en duurzaamheid. Terwijl beleidsmakers en onderwijsteams werken aan toekomstgerichte leeromgevingen, wordt de stem van kinderen zelf hierin vaak over het hoofd gezien. Nochtans benadrukken het VN-Kinderrechtenverdrag en het participatiemodel van Lundy (2007) dat kinderen recht hebben op een betekenisvolle rol in beslissingen die hen aanbelangen. Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen van 6 tot 12 jaar zich de klas en de rol van de leerkracht voorstellen in het jaar 2050. De literatuurstudie identificeert drie pijlers die kwaliteitsvol en toekomstgericht onderwijs mee vormgeven: kinderparticipatie, de kenmerken van leerkrachten en de fysieke leeromgeving. Op basis van dit theoretisch kader wordt tijdens 'Dag van de wetenschap' op UHasselt een exploratief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd via photovoice: een visuele, participatieve methode die kinderen toelaat hun ideeën over onderwijs vorm te geven aan de hand van tekeningen en toelichtende gesprekken. De gekozen aanpak geeft kinderen niet alleen een stem, maar ook invloed en zorgt voor inzichten die bijdragen aan het ontwerpen van een onderwijspraktijk waarin hun leefwereld en wensen centraal staan. De resultaten vormen een waardevolle bron voor beleidsmakers, schoolteams en ontwerpers die onderwijs willen bouwen mét, in plaats van vóór, kinderen. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | Spooren, Lieze | - |
item.fullcitation | Spooren, Lieze (2025) De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
26c7ff0a-582b-47ae-9a17-deca1ac7e7e5.pdf | 7.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.