Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46833
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | PIRDAVANI, Ali | |
dc.contributor.advisor | STIEGLITZ, Thomas | |
dc.contributor.author | Spooren, Thibaut | |
dc.contributor.author | Mantels, Maarten | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:18Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:18Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46833 | - |
dc.description.abstract | Deze masterproef richt zich op de analyse van diverse gateway-ontwerpen om de rijsnelheid van weggebruikers te verlagen bij de overgang van 70 km/u (buiten de bebouwde kom) naar 50 km/u (binnen de bebouwde kom), met als doel de meest effectieve combinaties van fysieke en visuele maatregelen te identificeren. Er werden zeven gateway-ontwerpen opgesteld, naast een referentieontwerp. Deze ontwerpen maken vóór de overgangszone gebruik van afremmingsstrepen of laanbeplanting, en op de overgangszone van een wegversmalling, een slingerremmer of een combinatie daarvan. Met een rijsimulator legden 54 deelnemers elk een traject van 14 km af waarin alle ontwerpen in willekeurige volgorde voorkwamen onder gestandaardiseerde condities. Objectieve rijdata (snelheid, laterale positie, versnelling, etc.) werden vastgelegd met STISIM3 en verwerkt in Python, Excel en SPSS. Subjectieve beleving en voorkeuren werden verzameld via Google Forms. Laanbeplanting bleek geen significant effect te hebben, terwijl afremmingsstrepen, wegversmalling en slingerremmer wel de snelheid verlaagden. Slingerremmers leverden de grootste snelheidsdaling maar veroorzaakten de meest abrupte rembewegingen. Afremmingsstrepen gecombineerd met wegversmalling zorgden voor een gelijkmatige vertraging vóór het bord “bebouwde kom” waardoor bestuurders onder de snelheidslimiet reden bij het binnenrijden van de bebouwde kom. Na het passeren van de gateway-ontwerpen waren de snelheden binnen de bebouwde kom voor alle ontwerpen gelijk. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Gateway-ontwerp voor Overgang van Hogesnelheidsgebieden naar Lagesnelheidsgebieden op Wegen: Een Rijsimulatorstudie | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Spooren, Thibaut | - |
item.contributor | Mantels, Maarten | - |
item.fullcitation | Spooren, Thibaut & Mantels, Maarten (2025) Gateway-ontwerp voor Overgang van Hogesnelheidsgebieden naar Lagesnelheidsgebieden op Wegen: Een Rijsimulatorstudie. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a1e898f8-e035-4424-b646-326d067364a7.pdf | 4.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
8e9cd019-1e71-44d2-87fa-e2847cf1d6d7.pdf | 2.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.