Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46837
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | PIRDAVANI, Ali | |
dc.contributor.advisor | STIEGLITZ, Thomas | |
dc.contributor.author | Jamaer, Stijn | |
dc.contributor.author | Skorupa, Hubert | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:19Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:19Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46837 | - |
dc.description.abstract | Door toename van fietsverkeer neemt de behoefte aan veilige fietsinfrastructuur op lokale wegen toe. Dit wordt vaak bemoeilijkt door de beperkte beschikbare ruimte en financiële middelen. Deze masterproef onderzoekt de invloed van verschillende fietsinfrastructuren op de interactie tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer. Het doel is om beleidsmakers praktische inzichten te bieden voor veilige en haalbare ontwerpkeuzes. Vier scenario’s werden uitgewerkt in STISIM Drive 3 (rijsimulator software), namelijk: geen fietsinrichting, fietssuggestiestrook, fietsstraat en aanliggend fietspad, zowel in eenrichtings- als tweerichtingsstraten. Het rijgedrag van bestuurders werd geanalyseerd op basis van parameters zoals passeerafstand, passeersnelheid, inhaalafstand en inhaaltijd. De simulaties tonen aan dat in eenrichtingsstraten aanliggende fietspaden het veiligst zijn door grotere passeerafstanden. In tweerichtingsstraten bieden fietsstraten de meeste veiligheid, ondanks dat 55% van de bestuurders het inhaalverbod negeert. Fietsstraten blijken toch een hogere mate van veiligheid te bieden door de lage passeersnelheden en ruime inhaalafstanden. Fietssuggestiestroken vormen een goed alternatief op locaties waar de lage maximumsnelheid van fietsstraten (30 km/u) minder wenselijk is. Wat kostenefficiëntie en beschikbare ruimte betreft, zijn de veiligste opties doorgaans haalbaar. Vooral bij de aanleg van nieuwe wegen. In eenrichtingsstraten is daarentegen geen duidelijk verband tussen beschikbare ruimte en verkeersveiligheid. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Analyse van de impact van verschillende ontwerpen van fietsinfrastructuur op de interactie tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer op lokale wegen | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.contributor | Jamaer, Stijn | - |
item.contributor | Skorupa, Hubert | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.fullcitation | Jamaer, Stijn & Skorupa, Hubert (2025) Analyse van de impact van verschillende ontwerpen van fietsinfrastructuur op de interactie tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer op lokale wegen. | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
545cfc38-ac10-43e3-8e59-56fa260193ae.pdf | 7.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
ce02514d-08c8-45ac-bc4a-54c055a9e5ad.pdf | 982.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.