Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46894
Title: | Toepassing van innovatieve 3D visualisatie bij embryologie voor vroedkunde studenten | Authors: | Brussaard, Hendrika | Advisors: | AGTEN, Anouk HOUBEN, Frederik |
Issue Date: | 2025 | Publisher: | tUL | Abstract: | Het onderwijs in de embryologie vormt een uitdaging. Dit vak maakt deel uit van het curriculum van de opleiding vroedkunde en wordt door de studenten als moeilijk ervaren. De reden hiervoor is de nood aan ruimtelijk inzicht en ook het visualiseren van de opeenvolging van dynamische embryonale ontwikkelingen in de 4de dimensie van tijd. In het traditioneel onderwijs (hoorcollege) zijn de mogelijkheden voor interactie en activatie geringer en is de cognitieve belasting hoger. Tijdens een workshop, waarin diverse aspecten van de organogenese gelinked werden de interactieve pdf’s, werd een verkennend mixed -method, interventioneel effectonderzoek uitgevoerd aan de hand van kwantitatieve bevraging van de leeruitkomsten (MC-vragen) met een voor- en een nameting en een kwantitatieve/kwalitatieve nameting voor de leerervaring. Door de kleine steekproefgrootte en het ontbreken van de controlegroep was een statistische bewerking niet mogelijk. In de beschrijvende data-analyse brengen we wel naar voren, dat de studenten die het slechtst scoorden op de voormeting de grootste respons vertoonden. Bovendien vonden de studenten de workshop wel zinvol. Echter verder onderzoek ter optimalisatie van het embryologieonderwijs is noodzakelijk met een grotere steekproefgrootte en een controlegroep. | Notes: | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46894 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
77a0a42d-c57d-40f8-9cf1-0667e6cbf56a.pdf | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.