Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46900
Title: Certainty-Based Marking: Analyzing Socio-Cultural Factors and Inclusivity in Assessment Practices
Authors: Cochez, Margot
Advisors: RIGO, Jean-Michel
RIGO, Jean-Michel
Issue Date: 2025
Publisher: tUL
Abstract: Achtergrond: Certainty-Based Marking (CBM) beoordeelt niet alleen de juistheid van antwoorden, maar ook de zekerheid waarmee ze gegeven worden. Dit stimuleert metacognitief denken en ontmoedigt gokken. Ondanks de pedagogische meerwaarde zijn er vragen over de inclusiviteit van CBM. Doel: Deze studie onderzocht of CBM een inclusieve evaluatiemethode is, door de relatie te bekijken tussen CBM-uitkomsten en sociaal-culturele achtergrond, academische voorbereiding, zelfvertrouwen, stress en cognitieve inspanning bij eerstejaarsstudenten. Methode: 316 studenten uit drie bacheloropleidingen (Geneeskunde, Economie, Revalidatiewetenschappen) vulden een digitale vragenlijst in over hun ervaringen met CBM. Zelfrapportage werd gekoppeld aan geanonimiseerde academische resultaten. Statistische analyses onderzochten verbanden tussen CBM-uitkomsten en demografische, educatieve en affectieve factoren. Resultaten: Significante effecten werden gevonden voor opleiding en vooropleiding. Geneeskundestudenten en studenten uit het ASO presteerden beter. Er waren geen significante verschillen op basis van gender, thuistaal of familieachtergrond. Hogere zelfzekerheid voorspelde betere prestaties, terwijl stress en cognitieve inspanning samenhingen met lagere scores. Conclusie: CBM bevordert reflectieve en potentieel inclusieve evaluatie, al blijven eerdere academische ervaringen en individuele factoren van invloed.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46900
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4c88d879-ed7f-4a59-849d-0647b0a01a2b.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.