Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46901
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRIGO, Jean-Michel
dc.contributor.advisorRIGO, Jean-Michel
dc.contributor.authorLumbeeck, Alix
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:43Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:43Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46901-
dc.description.abstractAchtergrond: Certainty-Based Marking (CBM) beoordeelt niet alleen de juistheid van antwoorden, maar ook de zekerheid waarmee ze gegeven worden. Dit stimuleert metacognitief denken en ontmoedigt gokken. Ondanks de pedagogische meerwaarde zijn er vragen over de inclusiviteit van CBM. Doel: Deze studie onderzocht of CBM een inclusieve evaluatiemethode is, door de relatie te bekijken tussen CBM-uitkomsten en sociaal-culturele achtergrond, academische voorbereiding, zelfvertrouwen, stress en cognitieve inspanning bij eerstejaarsstudenten. Methode: 316 studenten uit drie bacheloropleidingen (Geneeskunde, Economie, Revalidatiewetenschappen) vulden een digitale vragenlijst in over hun ervaringen met CBM. Zelfrapportage werd gekoppeld aan geanonimiseerde academische resultaten. Statistische analyses onderzochten verbanden tussen CBM-uitkomsten en demografische, educatieve en affectieve factoren. Resultaten: Significante effecten werden gevonden voor opleiding en vooropleiding. Geneeskundestudenten en studenten uit het ASO presteerden beter. Er waren geen significante verschillen op basis van gender, thuistaal of familieachtergrond. Hogere zelfzekerheid voorspelde betere prestaties, terwijl stress en cognitieve inspanning samenhingen met lagere scores. Conclusie: CBM bevordert reflectieve en potentieel inclusieve evaluatie, al blijven eerdere academische ervaringen en individuele factoren van invloed.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publishertUL
dc.titleCertainty-Based Marking: Analyzing Socio-Cultural Factors and Inclusivity in Assessment Practices
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de gezondheidswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorLumbeeck, Alix-
item.fullcitationLumbeeck, Alix (2025) Certainty-Based Marking: Analyzing Socio-Cultural Factors and Inclusivity in Assessment Practices.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
205e37eb-cd1c-4723-9020-d836947a57ad.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.