Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46901
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | RIGO, Jean-Michel | |
dc.contributor.advisor | RIGO, Jean-Michel | |
dc.contributor.author | Lumbeeck, Alix | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:43Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:43Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46901 | - |
dc.description.abstract | Achtergrond: Certainty-Based Marking (CBM) beoordeelt niet alleen de juistheid van antwoorden, maar ook de zekerheid waarmee ze gegeven worden. Dit stimuleert metacognitief denken en ontmoedigt gokken. Ondanks de pedagogische meerwaarde zijn er vragen over de inclusiviteit van CBM. Doel: Deze studie onderzocht of CBM een inclusieve evaluatiemethode is, door de relatie te bekijken tussen CBM-uitkomsten en sociaal-culturele achtergrond, academische voorbereiding, zelfvertrouwen, stress en cognitieve inspanning bij eerstejaarsstudenten. Methode: 316 studenten uit drie bacheloropleidingen (Geneeskunde, Economie, Revalidatiewetenschappen) vulden een digitale vragenlijst in over hun ervaringen met CBM. Zelfrapportage werd gekoppeld aan geanonimiseerde academische resultaten. Statistische analyses onderzochten verbanden tussen CBM-uitkomsten en demografische, educatieve en affectieve factoren. Resultaten: Significante effecten werden gevonden voor opleiding en vooropleiding. Geneeskundestudenten en studenten uit het ASO presteerden beter. Er waren geen significante verschillen op basis van gender, thuistaal of familieachtergrond. Hogere zelfzekerheid voorspelde betere prestaties, terwijl stress en cognitieve inspanning samenhingen met lagere scores. Conclusie: CBM bevordert reflectieve en potentieel inclusieve evaluatie, al blijven eerdere academische ervaringen en individuele factoren van invloed. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | tUL | |
dc.title | Certainty-Based Marking: Analyzing Socio-Cultural Factors and Inclusivity in Assessment Practices | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | Lumbeeck, Alix | - |
item.fullcitation | Lumbeeck, Alix (2025) Certainty-Based Marking: Analyzing Socio-Cultural Factors and Inclusivity in Assessment Practices. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
205e37eb-cd1c-4723-9020-d836947a57ad.pdf | 2.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.