Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/47009
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | LYBAERT, Nadine | |
dc.contributor.author | Boets, Hannah | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:26:35Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:26:35Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/47009 | - |
dc.description.abstract | De snelle opkomst van artificiële intelligentie (AI) en de toenemende regulering rond duurzaamheidsrapportering, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), hebben een grote impact op het takenpakket van accountants. Deze masterproef onderzoekt in welke mate accountingopleidingen op hogescholen afgestudeerden voorbereiden op AI-vaardigheden binnen de context van duurzaamheidsrapportering. Door middel van een literatuurstudie en kwalitatief empirisch onderzoek bij zowel het onderwijsveld als de professionele accountancypraktijk, worden knelpunten en opportuniteiten in kaart gebracht. De resultaten tonen aan dat AI geleidelijk aan geïntegreerd wordt in het curriculum, voornamelijk via praktijkgerichte toepassingen. Duurzaamheidsrapportering krijgt echter nog weinig praktische invulling, enkel theoretische kennis. Het werkveld benadrukt de nood aan basiskennis, kritisch denkvermogen en digitale weerbaarheid boven technische expertise. Op basis van deze inzichten formuleert de studie aanbevelingen om curricula te hervormen op een geïntegreerde en toekomstgerichte manier. Zo kunnen accountingopleidingen beter inspelen op de evoluerende verwachtingen van de sector en bijdragen aan betrouwbare, ethische en technologische duurzame verslaggeving. Trefwoorden: artificiële intelligentie, duurzaamheidsrapportering, accountingonderwijs, curricula, CSRD, AI-vaardigheden, hogescholen, constructive alignment | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | De rol van AI in duurzaamheidsrapportering: een onderzoek naar de opleiding van toekomstige accountants. | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de handelswetenschappen-accountancy, financiering en fiscaliteit | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.contributor | Boets, Hannah | - |
item.fullcitation | Boets, Hannah (2025) De rol van AI in duurzaamheidsrapportering: een onderzoek naar de opleiding van toekomstige accountants.. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a3647d5d-3e0f-4f0e-b86d-02a540e92698.pdf | 922.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
c2c5fcce-6954-4cf9-9396-f010a9224b2d.pdf | 129.49 kB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.