Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/47009
Title: De rol van AI in duurzaamheidsrapportering: een onderzoek naar de opleiding van toekomstige accountants.
Authors: Boets, Hannah
Advisors: LYBAERT, Nadine
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: De snelle opkomst van artificiële intelligentie (AI) en de toenemende regulering rond duurzaamheidsrapportering, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), hebben een grote impact op het takenpakket van accountants. Deze masterproef onderzoekt in welke mate accountingopleidingen op hogescholen afgestudeerden voorbereiden op AI-vaardigheden binnen de context van duurzaamheidsrapportering. Door middel van een literatuurstudie en kwalitatief empirisch onderzoek bij zowel het onderwijsveld als de professionele accountancypraktijk, worden knelpunten en opportuniteiten in kaart gebracht. De resultaten tonen aan dat AI geleidelijk aan geïntegreerd wordt in het curriculum, voornamelijk via praktijkgerichte toepassingen. Duurzaamheidsrapportering krijgt echter nog weinig praktische invulling, enkel theoretische kennis. Het werkveld benadrukt de nood aan basiskennis, kritisch denkvermogen en digitale weerbaarheid boven technische expertise. Op basis van deze inzichten formuleert de studie aanbevelingen om curricula te hervormen op een geïntegreerde en toekomstgerichte manier. Zo kunnen accountingopleidingen beter inspelen op de evoluerende verwachtingen van de sector en bijdragen aan betrouwbare, ethische en technologische duurzame verslaggeving. Trefwoorden: artificiële intelligentie, duurzaamheidsrapportering, accountingonderwijs, curricula, CSRD, AI-vaardigheden, hogescholen, constructive alignment
Notes: master in de handelswetenschappen-accountancy, financiering en fiscaliteit
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/47009
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a3647d5d-3e0f-4f0e-b86d-02a540e92698.pdf922.24 kBAdobe PDFView/Open
c2c5fcce-6954-4cf9-9396-f010a9224b2d.pdf129.49 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.