Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/47205
Title: | ModulARboard: Exploring AR Dashboards for Immersive Analytics | Authors: | Verbeeck, Lise | Advisors: | ROVELO RUIZ, Gustavo Alberto VANACKEN, Davy |
Issue Date: | 2025 | Publisher: | tUL | Abstract: | Deze thesis is gesitueerd binnen het veld van Immersive Analytics (IA) dat immersieve technologieën combineert met data-analyse. IA heeft als doel data-analyse toegankelijker te maken door de data en de data-analysetools toegankelijker te maken voor de gemiddelde mens. Deze thesis wil een bijdrage leveren aan Immersive Analytics door te onderzoeken hoe Augmented Reality kan worden ingezet om traditionele datadashboards opnieuw vorm te geven. Het gaat dieper in op de specifieke kenmerken van AR. Bovendien definieert het een nieuwe, bijgewerkte definitie van AR door oudere definities te combineren en aan te passen om meer aandacht te besteden aan andere zintuigen en toepassingen in grijze zones. Het onderzoekt hoe virtuele elementen in de fysieke ruimte kunnen worden gepositioneerd door verschillende AR-systemen te vergelijken, wat resulteert in de verankeringsmechanismen. Deze omvatten marker-based, object-relative, observer-relative, view frustum en spatial anchoring. Deze zijn geïmplementeerd in het prototype ModulARboard, samen met personalisatiemogelijkheden voor een unieke twist. ModulARboard stelt gebruikers in staat een traditioneel dashboard op te splitsen in aparte modules en deze te verankeren aan de echte omgeving om augmented data-analyse mogelijk te maken. | Notes: | master in de informatica | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/47205 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
defa0131-e4bf-438c-a5f5-25eba8c151dc.pdf | 13.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.