Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/7047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDE BRABANDER, Bram-
dc.date.accessioned2007-12-20T16:12:33Z-
dc.date.availableNO_RESTRICTION-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/7047-
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de kans op letsels bestudeerd wanneer een verkeersongeval zich voordoet. Er worden twee verschillende technieken gebruikt om de verkeersongevallen te bestuderen: er werd een multinomiaal logistisch regressiemodel gemaakt en er werd een beslissingsboom opgesteld met de CHAID techniek. In het multinomiaal logistisch regressiemodel wordt de kans berekend op een letsel wanneer een ongeval zich voordoet. Er wordt dus niet berekend wat de kans op een bepaald verkeersongeval is. Met de CHAID techniek wordt een beslissingsboom gemaakt waarbij de waarden voor variabelen gegroepeerd worden indien ze geen significant verschil opleveren in het ongevalsprofiel. Ook wordt de beslissingsboom geconstrueerd op basis van die variabelen die de grootste verschillen in ongevalsprofiel bevatten. Verschillende variabelen werden opgenomen in de dataset zodat kon nagegaan worden of ze significant zijn. Een eerste variabele beschrijft het ongevalstype. Hierbij wordt gekeken welk type weggebruiker er het slachtoffer is in het ongeval. Ook wordt de andere partij in het ongeval opgenomen in de analyse. Het geslacht en de leeftijdsgroep waartoe de betrokkene behoort, zijn de socio-demografische kenmerken die in deze studie zijn opgenomen. Een aantal variabelen hebben betrekking op het de klimatologische omstandigheden op het moment van het ongeval: er werd voor elk ongeval nagegaan of het op dat moment vroor, regende, sneeuwde of stormde. Ook werd een variabele opgenomen die de zonneschijnduur bevatte op het moment van het ongeval. Andere variabelen hebben betrekking op de timing van het ongeval: gebeurde het ongeval tijdens het weekend of op een werkdag, ’s nachts of overdag, op een feestdag, of tijdens een schoolvakantie. Tenslotte wordt de locatie van het ongeval omschreven: er werd een onderscheid gemaakt naar woonstraat, hoofdstraat, wijkverzamelweg en hoofdverkeersweg. Ongevallen op autosnelwegen zijn niet opgenomen in deze studie.-
dc.language.isonl-
dc.publisherSteunpunt Verkeersveiligheid-
dc.subject.otherletselernst, multinomiale logistische regressie, CHAID beslissingsboom-
dc.titleDeterminanten van de letselernst bij verkeersongevallen-
dc.typeResearch Report-
local.format.pages122-
local.bibliographicCitation.jcatR2-
dc.description.notesURL:http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/nl/modules/press_publications/show_publication.php?id=63-
local.type.specifiedResearch Report-
local.relation.ispartofseriesnrRA- 2005-51-
local.relation.ispartofseriesnrRA-2005-51-
dc.bibliographicCitation.oldjcatB1-
item.contributorDE BRABANDER, Bram-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationDE BRABANDER, Bram (2005) Determinanten van de letselernst bij verkeersongevallen.-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Determinanten.pdfPublished version1.98 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

20
checked on Sep 4, 2022

Download(s)

6
checked on Sep 4, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.