Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/7777
Title: Allochtoon talent aan het werk
Authors: LENAERS, Steven 
Issue Date: 2007
Publisher: Steunpunt WSE
Source: Over.Werk, (3-4). p. 178-182
Abstract: Onderzoek De studie bestaat enerzijds uit een literatuurstudie van de arbeidsmarktpositie van hooggeschoolde allochtonen en anderzijds uit een kwantitatief on-derzoek. Via een postenquĂȘte werden hoogge-schoolde allochtonen, afgestudeerd aan de Xios Hogeschool, Provinciale Hogeschool Limburg en Universiteit Hasselt vanaf 1998 tot en met 2004, bevraagd over hun arbeidsmarktpositie. De onder-zoekspopulatie bestaat uit allochtonen van Itali-aanse, Turkse en Marokkaanse afkomst. De ant-woorden van deze respondenten (N = 203) worden telkens vergele-ken met de antwoorden van een controlegroep (N = 221). Deze controlegroep bestaat uit hooggeschoolde autochtonen die zo gelijkaardig mogelijk zijn aan de hooggeschoolde allochtonen wat betreft afstudeerjaar, geslacht, af-studeerrichting en gemeente. We maken gebruik van deze controle-groep omdat we appelen met ap-pelen en niet met peren willen ver-gelijken. Allochtone studenten vol-gen immers vaak andere studierich-tingen dan autochtonen, ze kiezen vaker voor een hogeschool en ko-men meestal uit een handvol Lim-burgse voormalige mijngemeenten. Dat we er evenwel niet helemaal in geslaagd zijn om appelen met pre-cies dezelfde soort appelen te ver-gelijken, mag blijken uit de ver-schillen in het sociaal-economisch milieu waaruit de allochtone studenten afkomstig zijn. Dit werd ge-meten aan de hand van het diploma van de moeder. Vooral de sociaal-economische positie van de moe-ders van hooggeschoolde allochtonen van Turkse en Marokkaanse afkomst is laag. Vier op de vijf Turkse of Marokkaanse moeders hebben geen diploma of enkel een diploma lager onderwijs. Bij al-lochtonen van Italiaanse afkomst is dit aandeel twee op de vijf. Bij de autochtone controlegroep slechts een op de vijf. 178 OVER. WERK Tijdschrift van het Steunpunt WSE / Uitgeverij Acco 3-4/2007 Onderwijs wordt-terecht-beschouwd als de voornaamste hef-boom om de kansen van kansarme en allochtone jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. Minister van Onderwijs Frank Van-denbroucke (2006) spreekt dan ook over de nood aan een tweede democratiseringsgolf binnen het onderwijs. Nu de meisjes hun achterstand hebben goed gemaakt en de jongens zelfs hebben in-gehaald, is het de beurt aan de allochtone jongeren om een inhaalbeweging te starten. Deze inhaalbeweging is maatschap-pelijk van het grootste belang. Door de vergrijzing en ontgroe-ning wordt het steeds belangrijker om al het aanwezige-en dus ook allochtone-talent optimaal in te zetten. De meeste aan-dacht gaat hierbij naar de laaggeschoolde allochtone jongeren die binnen de werkloosheid een grote groep vormen. Deze studie richt zich echter op de hooggeschoolde allochtone jongeren. Hoe doen zij het op de arbeidsmarkt? In welke mate verschilt hun po-sitie van die van hun autochtone collega's?
Keywords: Gelijke kansen en vrouwen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/7777
ISSN: 1379-7034
Category: A3
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
overwerk_2007_3-4_24.pdf
  Restricted Access
Published version220.12 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

18
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.