Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/9307
Title: Allochtonen in het hoger onderwijs in Vlaanderen
Authors: LENAERS, Steven 
Issue Date: 2008
Publisher: Lemma
Source: Tijdschrift voor hoger onderwijs, 26(1). p. 48-52
Abstract: Onderwijs wordt – terecht – beschouwd als de voornaamste hefboom om kansen van allochtone jongeren in de samenleving te vergroten. De huidige Vlaamse Minister van Onderwijs Vandenbroucke spreekt dan ook over de behoefte aan een tweede democratiseringsgolf binnen het onderwijs. Nu de meisjes hun achterstand hebben goed gemaakt en de jongens zelfs hebben ingehaald, is het de beurt aan de allochtone jongeren om een inhaalbeweging te starten. Deze inhaalbeweging is maatschappelijk van het grootste belang. Door de vergrijzing en ontgroening wordt het steeds belangrijker om al het aanwezige – en dus ook allochtone – talent optimaal in te zetten. Niettegenstaande deze maatschappelijke aandacht blijft het wetenschappelijk onderzoek terzake wat nahinken. Vooral het hoger onderwijs vormt nog grotendeels braakliggend terrein.
Keywords: allochtonen, hoger onderwijs, Vlaanderen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/9307
ISSN: 0168-1095
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2010
Appears in Collections:Research publications

Show full item record

Page view(s)

36
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.