Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/9350
Title: Als school niet voelt als thuis. Welbevinden van allochtone leerlingen
Authors: LENAERS, Steven 
Issue Date: 2008
Publisher: Wolter Plantyn
Source: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, (4). p. 347-360
Abstract: Welbevinden op school hangt samen met de schoolse prestaties. Aangezien allochtone leerlingen op school matig presteren, valt te verwachten dat zij zich minder goed voelen op school dan autochtone leerlingen. Het Telemachusonderzoek enquêteerde 7087 leerlingen uit acht Limburgse secundaire ASO, TSO en BSO scholen. Het legde een beperkt maar significant verschil bloot in algemeen welbevinden tussen autochtonen en allochtone leerlingen. Maar eerder dan de specifieke etnisch-culturele factoren, is dit het gevolg van hun matige prestaties en studieoriëntatie naar TSO en BSO-richtingen. Achter dit beperkte verschil in algemeen welbevinden gaan echter een aantal verborgen processen schuil. Zo voelen allochtone leerlingen zich minder goed wat de educatieve aspecten van het schoolleven betreft (schoolklimaat, lessen, leerkrachten, studiekeuze,...) maar beter wat een aantal sociale aspecten betreft (vriendschap, ouderlijke betrokkenheid). Hier blijken wel etnisch-culturele factoren een rol te spelen. Allochtone leerlingen gaan dus nauwelijks minder graag naar school maar ze gaan anders graag naar school.
Keywords: Gelijke kansen en vrouwen;wellbeing education ethnicity
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/9350
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2010
Appears in Collections:Research publications

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.