Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/10799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBRIJS, Tom-
dc.contributor.authorDREESEN, An-
dc.contributor.authorDANIELS, Stijn-
dc.date.accessioned2010-04-04T09:36:47Z-
dc.date.availableNO_RESTRICTION-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/10799-
dc.description.abstractHet Vlaams Ministerie van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de wens geuit om op een aantal trajecten in Vlaanderen, een proefproject op te starten rond het gebruik van Lange en Zware Vrachtwagencombinaties (afgekort LZV’s). Zoals de naam zegt zijn LZV’s zowel langer als zwaarder dan reguliere vrachtwagens. De maximale lengte van een LZV is 25,25 meter, terwijl een reguliere vrachtwagen 18,75 meter is. Het maximale gewicht van een LZV bedraagt 60 000 kg, dat van een reguliere vrachtwagen is 44 000 kg . Er wordt verwacht dat deze LZV’s een logistieke meerwaarde kunnen hebben vanwege het grotere laadvermogen. Door de inzet van LZV’s wordt verwacht dat er een besparing optreedt van het aantal afgelegde kilometers, wat bijgevolg een gunstig effect zou kunnen hebben op verkeersveiligheid en de uitstoot van CO2 emissies. Toch bestaat er ook ongerustheid over de verkeersveiligheid van LZV’s. Door hun specifieke voertuigbouw en massa vertonen zij een specifiek risico. Bij botsingen tussen vrachtwagens en andere weggebruikers zijn de opgelopen letsels immers vaak zeer ernstig. Daarom werd het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken – spoor Verkeersveiligheid door het kabinet van de Vlaamse Minister van Mobiliteit gevraagd om een studie uit te voeren naar de verkeersveiligheidseffecten bij een eventuele invoering van LZV’s. Deze studie diende een overzicht te verschaffen van de internationale ervaringen op het vlak van de verkeersveiligheid van LZV’s, alsook een screening uit te voeren van de voorgestelde trajecten vanuit de invalshoek van de verkeersveiligheid. Specifieke aandacht werd hierbij tevens gevraagd voor de verkeersveiligheidseffecten op de zachte weggebruiker.-
dc.language.isonl-
dc.publisherSteunpunt Mobiliteit & Openbare Werken – Spoor Verkeersveiligheid-
dc.titleProefproject langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) in Vlaanderen: impact op verkeersveiligheid-
dc.title.alternativeLiteratuurstudie naar randvoorwaarden voor Vlaanderen en eerste evaluatie voorgestelde routes-
dc.typeResearch Report-
local.format.pages115-
local.bibliographicCitation.jcatR2-
local.type.specifiedResearch Report-
local.relation.ispartofseriesnrRA-MOW-2007-002-
dc.bibliographicCitation.oldjcatB1-
dc.identifier.urlhttp://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/nl/modules/press_publications/show_publication.php?id=148-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorBRIJS, Tom-
item.contributorDREESEN, An-
item.contributorDANIELS, Stijn-
item.fullcitationBRIJS, Tom; DREESEN, An & DANIELS, Stijn (2008) Proefproject langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) in Vlaanderen: impact op verkeersveiligheid.-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Proefproject langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) in Vlaanderen148.pdfPublished version6.47 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

16
checked on Sep 7, 2022

Download(s)

6
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.